Bibliotheken zoeken vernieuwende samenwerking met eerste Innovatiefestival Flevoland (23 juni)

Op donderdagmiddag 23 juni organiseren De Nieuwe Bibliotheek, FlevoMeer Bibliotheek, Bibliotheeknetwerk Flevoland en provincie Flevoland het Innovatiefestival in Almere. Doel is samen op zoek te gaan naar kansrijke vernieuwing voor de bibliotheken in Flevoland.

De drie bibliotheken werken al voor de provincie Flevoland samen op het gebied van innovatie. Met de oprichting van een Innovatieteam wordt er gewerkt aan de maatschappelijke impact van de eigentijdse bibliotheek en de verbetering en vernieuwing van de online en offline dienstverlening. Belangrijke thema’s zijn de aanpak van laaggeletterdheid, de participatie in de informatiesamenleving en een leven lang ontwikkelen.

Om nog meer impact te realiseren organiseren de partijen op 23 juni voor het eerst het (gratis) Innovatiefestival. De opening ervan zal worden verzorgd door de gedeputeerde van de provincie Flevoland, Michiel Rijsberman, en door de directeur van De Nieuwe Bibliotheek, Annerie Brenninkmeijer. Het uiteindelijke doel van het evenement is kennismaken, innovatieve plannen bedenken en delen, netwerken en op vernieuwende wijze samenwerken. Geïnteresseerden die hier (gratis) bij aanwezig willen zijn (dat kan ook online), kunnen zich via deze link opgeven.

Innovatiefonds

Een extra incentive om het Innovatiefestival bij te wonen is het Innovatiefonds. Wie een idee heeft dat bijdraagt aan innovatie, samenwerking en impact in de bibliotheeksector, kan hiervoor aankloppen bij het fonds. Jaarlijks is er voor aanvragen 139.500 euro beschikbaar (40.000 euro maximaal per project). Meer informatie vind je hier.