Wessel te Gussinklo wint Boekenbon Literatuurprijs 2021

De Boekenbon Literatuurprijs 2021 gaat naar het boek Op weg naar De Hartz van Wessel te Gussinklo. Dat maakte Winnie Sorgdrager, juryvoorzitter van de Jaarlijkse Literatuurprijs, vanmiddag bekend vanuit Museum Beeld en Geluid in Den Haag. Te Gussinklo (1941) ontvangt hiermee het aan de prijs verbonden geldbedrag van 50.000 euro. Naast Op weg naar De Hartz waren De terugkeer van Esther Gerritsen, De geschiedenis van mijn seksualiteit van Tobi Lakmaker, Het boek Daniel van Chris De Stoop en Al het blauw van Peter Terrin genomineerd.

Wessel te Gussinklo was door zijn gezondheidstoestand niet in staat om persoonlijk bij de bekendmaking aanwezig te zijn. De prijs werd voor hem in ontvangst genomen door Geraldine te Gussinklo, zijn dochter aan wie het boek is opgedragen. De winst voor Op weg naar De Hartz betekent de tweede grote prijs voor Te Gussinklo. In 2019 ontving hij voor De hoogstapelaar de BookSpot Literatuurprijs, de voorloper van de Boekenbon Literatuurprijs.

Juryvoorzitter Winnie Sorgdrager zei bij de bekendmaking van de winnaar:

“De jury stond voor de moeilijke opdracht om uit de vijf beste boeken van het afgelopen jaar er één te kiezen. De jury heeft uiteindelijk gekozen voor het boek waarvan het lezen voelt als een roes waar je maar moeilijk van los kunt komen. De auteur laat je als lezer een innerlijke wereld betreden die zich niet laat snoeien: je zult het volledig moeten ondergaan. Al eerder heeft Te Gussinklo laten zien dat hij tijdloos proza levert, dat krachtig en indringend is.”

Wat de jury zei over de vijf genomineerde titels:

Esther Gerritsen, De terugkeer (De Geus)
“De terugkeer staat stil bij donkere, onuitgesproken gedachten en gaat tegenstrijdigheden niet uit de weg. Het boek is allesomvattend, gelaagd en zonder concessies.”

Wessel te Gussinklo, Op weg naar De Hartz (Koppernik)
“De drang tot doorlezen wint het paradoxaal genoeg van de ongekend grote plaatsvervangende schaamte die de schrijver zo voelbaar pijnlijk weet op te roepen.”

Tobi Lakmaker, De geschiedenis van mijn seksualiteit (Das Mag)
“Vol branie trapt Lakmaker de deuren van de literaire wereld wijd open met een debuut dat gelijke delen stormram en kwetsbaarheid is.”

Chris De Stoop, Het boek Daniel (Bezige Bij)
“Dit boek is meer dan een verslag van de roofmoord op oom Daniel, het is een zorgvuldig gecomponeerd portret van een samenleving in verval.”

Peter Terrin, Al het blauw (Bezige Bij)
“Terrin schreef een melancholische roman over de dwingende drang om je van alles te bevrijden en de al even onontkoombare noodzaak je te willen verbinden.”

Over de Boekenbon Literatuurprijs
De Boekenbon Literatuurprijs is de bekroning van het beste Nederlandstalige literaire boek waarbij het niet uitmaakt of het fictie of non-fictie is. Deze literatuurprijs wordt jaarlijks toegekend door een jury van beroepslezers – recensenten en boekverkopers – uit Nederland en Vlaanderen. De auteur van het bekroonde boek ontvangt een bedrag van 50.000 euro.

De prijs staat onder auspiciën van de Stichting Jaarlijkse Literatuurprijs voor Fictie en Non-fictie en wordt sinds 2020 mogelijk gemaakt door Boekenbon B.V. Door deze samenwerking wil Boekenbon B.V. samen met boekverkopers zo veel mogelijk lezers in Nederland betrekken bij deze belangrijke erkenning voor Nederlandse en Vlaamse auteurs.

De Boekenbon Literatuurprijs is de opvolger van de AKO Literatuurprijs die in 1987 voor het eerst werd uitgereikt.

De jury
De jury maakte haar keuze uit 495 door uitgevers ingezonden titels, fictie én non-fictie. De boeken die in aanmerking komen voor de Boekenbon Literatuurprijs 2021 moeten verschenen zijn tussen 1 juli 2020 en 30 juni 2021.

De jury van de Boekenbon Literatuurprijs bestaat dit jaar uit:

• Winnie Sorgdrager – Minister van Staat (voorzitter jury)
  • Jozefien Van Beek – journalist en recensent voor De Standaard
  • Jan Dertaelen – recensent voor De Tijd en boekverkoper bij De Groene Waterman
  • Miriam Piters – conrector / docent Nederlands aan het Montessori Lyceum Rotterdam en
    recensent voor Tzum
  • Ronnie Terpstra – boekverkoper bij Boekhandel Van der Velde
  • Dominique van Varsseveld – recensent voor NRC
  • Jeroen Vullings – recensent voor Elsevier en Nieuwsweekend

Over de Stichting Jaarlijkse Literatuurprijs voor Fictie en Non-Fictie
De Stichting Jaarlijkse Literatuurprijs voor Fictie en Non-Fictie heeft tot doel het bevorderen van de Nederlandse letterkunde door het toekennen van een prijs; zij benoemt daartoe een onafhankelijke jury. Lily Knibbeler, algemeen directeur van de Koninklijke Bibliotheek, is voorzitter van het bestuur van de Stichting.