Wethouder Van Asten opent Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) in Centrale Bibliotheek Den Haag

Wethouder Robert van Asten en directeur Sam Hermans openden woensdagmiddag 8 september, in de Week van Lezen en Schrijven 2021, een Informatiepunt Digitale Overheid in de Centrale Bibliotheek in Den Haag. Bij dit informatiepunt kan iedereen met vragen over de overheid terecht. Maar liefst 4 miljoen mensen vinden vragen over bijvoorbeeld huur- en zorgtoeslag, belasting, rijbewijs, (verkeers)boetes, pensioen en uitkering lastig. Vanaf nu kan iedereen gratis terecht voor hulp bij de bibliotheek in het centrum van Den Haag.

Daarnaast ontving het Taalhuis Den Haag ook een officieel kwaliteitscertificaat van de Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT). Hiermee voldoet het taalhuis aan belangrijke kwaliteitsnormen. Het Taalhuis Den Haag kreeg het kwaliteitscertificaat, omdat uit onderzoek van de CBCT bleek dat zij Den Haag op een goede manier van dienst is als het gaat om de bestrijding van laaggeletterdheid en zich ook steeds ontwikkelt met het oog op de toekomst. Medewerkers van het Taalhuis doen dit door mensen op weg te helpen met vragen over de Nederlandse taal, over taalcursussen in de buurt en door activiteiten te organiseren in samenwerking met andere taalaanbieders in de wijk. Zo helpt het Taalhuis mensen om zich beter te redden in de maatschappij, want uit onderzoek is gebleken dat dat lastiger is als je de taal niet spreekt.

Het taalhuis is erg blij met de uitslag. Réka Deuten-Makkai programmaleider Taalhuis Den Haag: “Wij zijn erg trots op dit certificaat dat wij met een 8,5 behaald hebben. Het Taalhuis is een mooie, vriendelijke plek waar men geholpen wordt met de Nederlandse taal. Ik ben trots op onze vrijwilligers en op onze taalketenpartners, want alleen door het samenwerken kunnen wij iedereen goed helpen”.