Wilma van Wezenbeek benoemd tot nieuwe directeur van de KB

Foto: KB Beeldstudio / Jacqueline van der Kort

De KB, de nationale bibliotheek van Nederland, heeft Wilma van Wezenbeek benoemd tot nieuwe Algemeen directeur. Van Wezenbeek volgt Lily Knibbeler op, die per 1 juli afscheid neemt. Per 1 september begint Van Wezenbeek.

Van Wezenbeek (1967) is afgestudeerd als materiaalkundig ingenieur aan de TU Delft en startte haar carrière in de uitgeefwereld in diverse rollen. Van 2011 tot 2020 was ze directeur van de universiteitsbibliotheek van de TU Delft. In die periode heeft ze veel vernieuwingen doorgevoerd. Zo was ze hoofdauteur van het eerste Nationaal Plan Open Science en één van de trekkers van de programmalijn Open Access. Ook was ze ruim 3 jaar directeur Student- en Onderwijszaken aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Sinds juli 2023 is ze aanvoerder van de transformatiehub Digitale leermaterialen van het Nationaal Groeifondsprogramma Npuls.

Maatschappelijke impact
De voorzitter van het Algemeen Bestuurscollege van de KB, Tjibbe Joustra, heeft veel vertrouwen in de benoeming van Van Wezenbeek: “Van Wezenbeek staat sinds 2011 aan het roer van organisaties uit het (hoger) onderwijs en heeft deze telkens met innovatieve ingrepen verder gebracht. Ze brengt bestuurlijke ervaring mee en wil, net als de KB, graag werken aan maatschappelijke impact. De KB staat voor verschillende uitdagingen: van onze herhuisvesting en de zorg voor veiligheid van onze collecties, tot het passend krijgen van de financiering bij de uitvoering van onze wettelijke taken. We kijken ernaar uit om deze dossiers met Van Wezenbeek aan te pakken. Samen met haar hopen we dat de KB nog meer Nederlanders zal stimuleren om te lezen, leren en onderzoeken.”

Totdat Van Wezenbeek op 1 september als nieuwe Algemeen directeur aantreedt, zal Martijn Kleppe als Waarnemend algemeen directeur optreden.

Wilma van Wezenbeek heeft veel zin om na de zomer te starten als Algemeen directeur van de KB: “De bibliotheek is voor mij een prachtige organisatie in al haar facetten. Het is dé plek met oog en hart voor verleden, heden en toekomst. De KB is dat als de nationale bibliotheek van Nederland bij uitstek. Er liggen mooie taken om mee aan de slag te gaan. Niet alleen in het zorgdragen voor het Nederlandse geschreven erfgoed, maar ook in de samenwerking met de openbare bibliotheken en het meebouwen aan de nationale wetenschappelijke infrastructuur. De KB is een innovatieve, digitale organisatie die steeds nieuwe manieren zoekt om lezen en onderzoeken voor zoveel mogelijk mensen mogelijk te maken. Het doel is dat iedereen zich een leven lang kan blijven ontwikkelen. Het is een eer en een fantastische uitdaging voor mij om me daar, samen met de KB’ers en alle netwerkpartners, voor te gaan inzetten.”

Foto: KB Beeldstudio / Jacqueline van der Kort