ZINiN Bibliotheek viert 100% dBos

Met een middagvullend programma over plezier in lezen vierde het team Jeugd & Onderwijs van de ZINiN Bibliotheek dat in de gemeente Hellendoorn alle basisscholen een bibliotheek op school hebben.

Tekst: Annemieke van Ipenburg / Hart van Nijverdal.

Cabaretier Pieter Jouke praatte de middag aan elkaar en verraadde gelijk dat het openingslied vakkundig door technicus Niek met behulp van Al was geproduceerd. Hij nam de aanwezige beleidsmakers, directeuren en leerkrachten van de verschillende scholen, vrijwilligers en andere aanwezigen mee in de belangrijke wereld van het kunnen lezen. “Iedereen die kan lezen, kan zichzelf redden in de wereld, kan zichzelf staande houden in de samenleving.” Een uitspraak die in de loop van de middag meer diepte kreeg.

Aanwezig waren natuurlijk ook burgemeester Eijbersen, ZINiN-directeur Chris Funk en Karin Barth, manager ZINiN Bibliotheek. Allen spraken zij hun trots uit over het bereiken van deze mijlpaal, wat zonder het team Jeugd & Onderwijs niet mogelijk was geweest. Jolande, Esther, Anita en Mireille zijn de drijvende krachten achter dBos in Hellendoorn en het bevorderen van het leesplezier bij jonge kinderen door middel van het voorleesuurtje in de bieb, de VoorleesExpress en BoekStart. Zij werden dan ook feestelijk in de bloemen gezet.

Als cadeau boden zij elke basisschool in de gemeente drie cadeaus aan. Voor de onderbouw ontvangt elke school het boek ‘De koe zonder veren’ van de Nijverdalse schrijfster Nienke van Dijken, met het bijbehorende lespakket. Voor de middenbouw is er een lespakket van de BiebBoys, specifiek om het lezen in de zomervakantie te stimuleren. Op elke school komt volgend schooljaar in de bovenbouw een schrijver op bezoek. Welke schrijvers dat zijn, blijft nog een verrassing, daarover wordt volgend schooljaar meer bekend.

Sprekers
Na het meer officiële gedeelte was het tijd voor een drietal (eigenlijk vier) sprekers. Marc Deckers bestuurssecretaris bij Rijnbrink nam de aanwezigen mee in de cijfers en wist te vertellen dat dBos in Hellendoorn dan wel 100% scoort, de leesachterstand van kinderen op de basisschool gaat helaas ook omhoog. “De Bieb op school is dus eigenlijk pas het begin.”

Peter van Duijvenboden, Stichting Lezen, onderstreepte deze uitspraak. “Het is voor kinderen belangrijk talig te zijn, zodat zij zich staande kunnen houden in onze samenleving. Taal is krachtig en verbindt ons. Fictie is daarbij belangrijk, want dat sleept je mee.”

Monique en Hans Hagen, kinderpoëzieschrijvers, sloten de rij. Ze lieten zien hoe zij door te spelen met woorden, taal en gedichten kinderen enthousiast maken voor lezen en taal. En dat dit niet alleen leuk is voor kinderen, maar ook voor volwassenen.

De middag werd afgesloten met de ondertekening van het Leesoffensief Manifest, met daarin afspraken om het leesplezier bij kinderen te bevorderen.