Rutte: ‘Bibliotheken mogen op 20 mei open’

Photo by Viktor Forgacs on Unsplash

De bibliotheken gaan eerder open. Nadat de Tweede Kamer daar woensdag in een debat op had aangedrongen zei demissionair premier Mark Rutte dat de bibliotheken worden meegenomen in stap twee van het openingsplan. Meerdere partijen vroegen tijdens het debat over de aanpak van het coronavirus om ook de bibliotheken volgende week open te laten gaan. D66-Kamerlid Jan Paternotte wees erop dat mensen wel boeken kunnen kopen, maar niet kunnen lenen. Ook CDA, PvdA, CU, GroenLinks en Partij voor de Dieren vonden het uitsluiten van bibliotheken bij de nieuwe versoepelingen onlogisch.

Paternotte diende een verzoek in samen met CDA, ChristenUnie, PvdA en GroenLinks. De Partij voor de Dieren kwam met een eigen oproep om bibliotheken weer open te laten gaan. Demissionair premier Mark Rutte wachtte het stemmen op de moties niet af en antwoordde dat de bibliotheken inderdaad volgende week al open kunnen gaan.