8325 mensen stemden voor de Beste Bibliotheekverkiezing 2024

De stemperiode van de Beste Bibliotheek van Nederland 2024 is officieel gesloten en het publiek heeft massaal gestemd. Dit jaar hebben maar liefst 8325 mensen hun stem uitgebracht, dat zijn er aanzienlijk meer dan in 2023 toen 6588 mensen hun stem uitbrachten.

Iedereen bedankt voor het stemmen op jouw favoriete bibliotheek. Deze week komt de vakjury bij elkaar om hun stem uit te brengen waarna volgende week donderdag 31 oktober dan eindelijk de felbegeerde winnaar bekend wordt gemaakt op het congres Bibliotheekplaza bij Amare in Den Haag.

Beoordelingscriteria
Goed om te weten: de winnaar van de publieksstemmen is niet automatisch ook de winnaar van de Beste Bibliotheek. De stem van het publiek telt één keer en de stem van de vakjury twee keer. In de praktijk is het vaak zo dat de jury en de publieksstemmen gelijk op gaan, maar soms heeft de jury een ander eindoordeel, bijvoorbeeld op grond van de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen (Wsob) en andere beoordelingscriteria. Niet alleen nieuwe bibliotheken komen in aanmerking voor de felbegeerde onderscheiding. Dit zijn de criteria waarop de jury de bibliotheken beoordeelt:

•Hoe geeft de bibliotheek invulling aan de maatschappelijke opdracht.
•Hoe scoort de bibliotheek op de vijf functies van de Wsob en op de lokale verankering.
•Wat zijn binnen deze bibliotheek opvallende samenwerkingsverbanden?
•Locatie, exterieur, interieur, uitstraling.
•Programmering.
•Collectie en personeel.
•Presentatie en public relations.

Nieuw is dat de jury jaarlijks een onderwerp kiest waar extra aandacht naar uitgaat. Dit jaar is dat het thema: ‘Ga lezen!’. Wat organiseert de bibliotheek op het gebied van leesbevordering? Hoe vernieuwend en succesvol is dit en met welke partijen wordt hiervoor samengewerkt?

Vakjury
De vakjury bestaat uit:
•Voorzitter Chris Wiersma, voormalig directeur-bestuurder van de Bibliotheek Groningen, BiSC Utrecht en De Nieuwe Bibliotheek in Almere.
•Erna Staal, directeur-bestuurder Bibliotheek Gouda.
•Gerard Meijer, programmamanager SPN: Stichting Samenwerkende POI’s Nederland.
•Jeanine Deckers, directeur-bestuurder Bibliotheek Bibliorura, bestuurslid Vereniging van Openbare Bibliotheken, architectuurhistoricus en maker van de blog Ten Aanval.
•Luc Pruijn,directeur-bestuurder Bibliotheek Dommeldal en de winnaar van de vorige editie.

Voor ondersteuning en advies zorgen Menno Goosen (hoofdredacteur Bibliotheekblad) en Anne van den Dool (jurycoördinator).