De Bibliotheek Eindhoven lanceert lezingenreeks over mentale gezondheid

Mentale gezondheid jongeren blijft probleem’, ‘Noodklok: mentale gezondheid jongeren zwaar onder druk’ en ‘mentale gezondheid heeft baat bij een pauze van social media’. Dat mentale gezondheid actueel is, blijkt wel uit deze koppen uit de media. De Bibliotheek Eindhoven start 3 september met een lezingenreeks genaamd Kopzorgen, die in het teken staat van mentale gezondheid. De reeks trapt af met een gesprek met psycholoog en auteur Sabine Klaver.

‘Als bibliotheek hopen we met deze mooie lezingen en workshops het stigma rondom mentale gezondheid wat te kunnen doorbreken’, vertelt Carol Pijnacker. Als programmeur stelt zij het programma samen. ‘En daarnaast willen we hiermee mensen verbinden en laten zien dat ze niet de enige zijn.’

Psycholoog naar de psycholoog
De eerste editie van Kopzorgen wordt op 3 september van 19.00 tot 22.00 uur afgetrapt in de skybar van Microlab. Moderator Ineke Hurkmans van de bibliotheek gaat dan in gesprek met psycholoog Sabine Klaver. ‘Sabine kan vertellen hoe het is om als psycholoog zelf naar de psycholoog te gaan.’

Klein geluk vinden
Richting het einde van het jaar is er een lezing in de Bibliotheek Eindhoven van Jacky van de Goor en Peet de Jonge over ‘het kleine geluk blijven vinden in tijden waarin het niet zo goed gaat’. Ze schreven hierover het boek ‘Parels in de shit’.

Nog meer activiteiten
‘In 2025 willen we graag doorgaan met deze Kopzorgen-reeks’, vertelt Carol. ‘We willen mentale gezondheid in de volle breedte behandelen.’

Aanwezig zijn?
De eerste bijeenkomst van Kopzorgen vindt plaats op dinsdag 3 september van 19.00 tot 22.00 uur in het Microlab. Entree bedraagt 15 euro voor niet-leden en 12 euro voor leden. Kaarten zijn te koop via: www.bibliotheekeindhoven.nl.