DNK kleurt De Nieuwe Kolk oranje als protest tegen vrouwengeweld

Assen: Theater DNK. Orange the world, gebouwen in oranje licht tegen geweld tegen vrouwen. Foto: Marcel J. de Jong

Op donderdag 25 november sloot DNK zich aan bij de internationale campagne Orange the World. Hiermee wordt aandacht gevraagd voor het bestrijden van geweld tegen vrouwen. Vanaf deze dag zal de entree van De Nieuwe Kolk in Assen, net als vele andere gebouwen in het land, een aantal dagen oranje worden uitgelicht.

Wethouder Jan Broekema zette aan het begin van de avond het Gemeentehuis in de oranje schijnwerpers. Hiermee gaf hij het officiële startsein voor de campagne in Assen. Het oranje uitlichten van een belangrijk gebouw of ander object door overheden is een vast onderdeel van Orange the World. Naast het DNK worden o.a. ook het Gemeentehuis en het Drents Museum uitgelicht.

Ongelijkheid verminderen
In september dit jaar ontving DNK als eerste organisatie in Nederland het SDG Predicaat uit handen van wethouder Jan Broekema. Hiermee werd de inzet van de organisatie om bij te dragen aan de Sustainable Development Goals van de VN landelijk erkend. Een van deze maatschappelijke, positieve doelen waar DNK zich nadrukkelijk hard voor maakt is inclusie en daarmee het verminderen van ongelijkheid in de samenleving. Orange the World draagt bij aan dit wereldwijde streven en past daarmee goed binnen de maatschappelijke doelen van zowel DNK als de Gemeente Assen op het gebied van inclusie.