Bibliotheek Erasmus Universiteit biedt titels die in VS in 2023 het meest ter discussie stonden

(Video onder bericht)

De American Library Association (ALA) geeft elk jaar een top 10 uit van boeken die in het jaar ervoor het meest ‘controversieel’ waren. De Erasmus Universiteitsbibliotheek heeft de boeken die in 2023 het meest ter discussie stonden in de Verenigde Staten aangeschaft. Ze zijn vanaf nu te lenen in de bibliotheek.

De top 10 draait om boeken waarover bij de Amerikaanse bibliotheken de meeste klachten zijn binnengekomen, tegenwoordig in veel gevallen vanwege onderwerpen als antiracisme of LHBTQIA+. In een gepolariseerd politiek klimaat worden bibliothecarissen in de Verenigde Staten daarom steeds vaker bedreigd.

Banned Books Week
Tijdens Banned Books Week, van 22 tot en met 28 september dit jaar, vieren uitgevers, bibliotheken, boekverkopers en lezers de vrijheid om te lezen. ‘De nadruk ligt op de vrijheid van meningsuiting, zelfs als het gaat om ideeën die sommigen beschouwen als onpopulair of onorthodox’, aldus de Erasmus Universiteitsbibliotheek.

Steeds meer verzoeken om censuur
Volgens data van de American Library Association’s (ALA) Office of Intellectual Freedom groeit het aantal verzoeken om boeken te censureren. In 2022 ging dat om 2.571 titels en in 2023 al 4.240 titels. Ook dit jaar staat Gender Queer van Maia Kobabe, gepubliceerd in 2019, bovenaan de lijst van de ALA. Het boek gaat over Kobabes pad naar genderidentiteit als non-binair en queer.

De ALA heeft een ‘Fight Censorship’-zelfhulppagina die bibliotheekmedewerkers moet helpen bij censuur.

In deze online expositie lees je over de top 10 van 2023 en waarom deze boeken doelwit waren van verzoeken om censuur. Lees ook de artikelen die onze correspondente Marjolein Lolkema schreef over censuur binnen de Amerikaanse bibliotheken.