Geslaagde eerste Veenendaalse Pride Saturday in Bibliotheek Veenendaal

Op zaterdag 20 mei vond de eerste Veenendaalse Pride Saturday plaats in Bibliotheek Veenendaal. De dag werd geopend door wethouder Martijn Beek (Gemeente Veenendaal) samen met Ellen van Hees (directeur Bibliotheek Veenendaal), Gea Diepeveen (COC Veenendaal) en Laura van Nieuwenhuijze (COC Midden-Nederland).

In de hal van De Cultuurfabriek Veenendaal stond een DIY knutseltafel en informatiekraampjes van het COC Veenendaal, COC Midden-Nederland en Ede Pride. Het publiek maakte kennis met Robert (WagaStorm) en zijn alterego GiGi: een drag performer. Hij vertelde een heel persoonlijk verhaal over zijn coming out. Daarna was het tijd voor toepasselijke muziek van de Veense singer-songwriter Noah Noordzee. Het enthousiaste publiek werd uitgenodigd mee te zingen met bekende nummers. Ter ere van de pride zong hij nummers van queer artiesten maar ook eigen nummers. In de tussentijd was er een voorleesfeest rondom het boek ‘Helemaal Norman’ van Tom Percival en op weer een andere plek deed publiek mee aan de workshop Heartstopper tekenen met illustrator en stripmaker Abe Borst. In het FabLab gingen kinderen creatief aan de slag met het maken van een Regenboogmachine. Schrijfster Marie Lotte Hagen, van Damn Honey, vertelde over intersectioneel feminisme en ‘shit waar je als (queer)vrouw mee moet dealen’. Daarnaast was er een gezellig COC-café, werd de foto-expositie Oudroze en historisch beeldmateriaal van de HVOV over Gerard Reve en Teigetje & Woelrat bewonderd. ‘s Avonds genoot er nog publiek van de film ‘Almost Love’ in het Filmhuis Veenendaal.

Met circa 800 bezoekers was de eerste Veenendaalse Pride zeker succesvol te noemen. Het streven is er een jaarlijks terugkerend evenement van te maken dat langzaamaan verder uitgebreid kan worden. Hopelijk tot volgend jaar. Pride Saturday werd mede mogelijk gemaakt door MAAK. Veenendaal en K.F. Hein Fonds.

Hieronder vindt u een selectie van de foto’s die gemaakt zijn. Alle foto’s vindt u HIER.