Aanmelding Beste Bibliotheek van Nederland 2022 verlengd tot 8 juni 9.00 uur

De verkiezing van de Beste Bibliotheek van Nederland 2022 gaat weer van start. Tot en met 8 juni 9.00 uur kunt u uw eigen of een andere openbare bibliotheek voordragen voor deze prestigieuze award. De winnaar van de Beste Bibliotheek Award wordt bekendgemaakt op 1 november.

Beste Bibliotheek van Nederland 2022
Elke vestiging van een openbare bibliotheek komt in aanmerking voor nominatie. Het enige wat we van u vragen, is dat u beargumenteerd aangeeft waarin de bibliotheek van uw keuze zo goed en onderscheidend is (maximaal twee A4’tjes). Uit de inzendingen wordt door een deskundige en onafhankelijke jury eerst een (interne) longlist en daarna een shortlist gemaakt. Wie de finalisten zijn die op de shortlist komen, wordt t.z.t. bekendgemaakt in Bibliotheekblad en op onze website bibliotheekblad.nl.

Werkwijze vakjury
De kandidaten worden in de maanden erna bezocht door de juryleden, die hun kennersblik laten gaan over zaken als gebouw & inrichting, diensten & producten en service & klantgerichtheid, maar die vooral oog zullen hebben voor de maatschappelijke en culturele werking van de bibliotheek en de samenwerking met individuele en institutionele partners. Het is al eerder gezegd, maar het kan niet genoeg beklemtoond worden: de verkiezing van de Beste Bibliotheek van Nederland is geen prijs voor het mooiste gebouw, maar een onderscheiding voor die bibliotheek die binnen de eigen mogelijkheden het best presteert en zich voortvarend manifesteert in de eigen lokale setting. Bijvoorbeeld als platform voor ontmoeting en debat. Daarom wordt ook kleine(re) bibliotheken nadrukkelijk verzocht zich kandidaat te stellen.

Publieksjury
Niet alleen de stem van de vakjury, ook die van het publiek telt mee (beide bepalen elk voor de helft de einduitslag, echter de vakjury heeft de beslissende stem). Van zaterdag 1 oktober tot en met zondag 23 oktober kan iedereen op de website bibliotheekblad.nl een stem uitbrengen op de bibliotheek van zijn/haar keuze. Het publiek kan zich oriënteren op de kwaliteiten van de deelnemers met behulp van door de kandidaten aangeleverde video-impressies van hun bibliotheek. De winnaar van de NBD Biblion Award wordt bekendgemaakt op 1 november. Aarzel niet en draag de bibliotheek voor die absoluut niet mag ontbreken!

Juryleden
De vakjury wordt dit jaar gevormd door Ilse Verburgh (directeur-bestuurder van Bibliotheek Kerkrade, en winnaar van editie 2021), Hans van Velzen (voormalig directeur van de Openbare Bibliotheek Amsterdam en auditor bij de Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal), Gerard Meijer, programmamanager SPN: Stichting Samenwerkende POI’s Nederland), Chris Wiersma (voormalig directeur van de Bibliotheek Groningen, BiSC Utrecht en De Nieuwe Bibliotheek in Almere), Jeanine Deckers (directeur-bestuurder van Bibliotheek Bibliorura, architectuurhistoricus en maker van het blog Ten Aanval) en Menno Goosen (hoofdredacteur van Bibliotheekblad).

Mail voor 8 juni uw motivatie voor de Beste Bibliotheek Award naar:
menno.goosen@bibliotheekblad.nl