Adriaan van Dis ontvangt eerste exemplaar De wandelaar

Adriaan van Dis heeft in aanwezigheid van Abdelkader Benali, Margot Dijkgraaf en Eveline Aendekerk het eerste exemplaar van de speciale uitgave van zijn boek De wandelaar ontvangen. De hele maand november gaat Nederland met elkaar in gesprek in de bibliotheek dankzij het boek van Adriaan van Dis. Deze nog altijd actuele uitgave verschijnt speciaal voor Nederland Leest in een nieuw jasje met een bijzonder nawoord van Dijkgraaf in een oplage van 235.000 exemplaren. De wandelaar is voor iedereen gratis op te halen bij deelnemende bibliotheken. VMBO- en groep 7 & 8-leerlingen zullen in gesprek gaan over Katvis van Tjibbe Veldkamp.
In Bibliotheekblad 8-2021 leest u een uitgebreid interview met Van Dis.

Na de uitreiking ging Van Dis in de Openbare Bibliotheek Amsterdam in gesprek met Margot Dijkgraaf over zijn tijd in Parijs en zijn werk. Ook ging Van Dis met lezers in gesprek over De wandelaar en het thema van Nederland Leest 2021 Over de grens, zoals hij dat de komende weken veelvuldig zal doen. Na de OBA doet Van Dis tot eind november nog negentien andere bibliotheken aan door heel Nederland.

Eveline Aendekerk, directeur CPNB: ‘Wat is er mooier dan dat heel Nederland Leest! Ik ben ontzettend blij dat Nederland Leest weer als vanouds door kan gaan. Na het succes van de Kinderboekenweek heb ik er enorm veel zin in om de komende maand een leesfeest in de bibliotheken te zien. Bibliotheken die keer op keer bewijzen van grote meerwaarde te zijn voor de Nederlandse cultuur. Het thema van Nederland Leest is dit jaar misschien wel relevanter dan ooit: Over de grens. Met de vluchtelingencrisis en de coronacrisis die helaas nog altijd relevant zijn, is het belangrijk om aan de hand van boeken in gesprek te gaan over wat landsgrenzen, maar ook figuurlijke grenzen betekenen en wat voor mooie maar ook heftige emoties deze oproepen. Boeken kunnen ons meevoeren over de grenzen en zo ons leven verrijken. Ga dus naar die bibliotheek in de buurt, zorg dat je het prachtige boek van Adriaan van Dis bemachtigt en doe mee!’

Nederland Leest dichter: Abdelkader Benali
Schrijver, literatuurcriticus en dichter Abdelkader Benali verzorgt in november de poëzie bij het thema Over de grens. Hij heeft speciaal voor Nederland Leest een gedicht geschreven dat wordt gedeeld via duizenden Boomerang-kaarten. Daarnaast kiest hij vier bij het thema passende gedichten uit. Ook Benali trekt het land door om samen met lezers in gesprek te gaan over het thema, zijn eigen werk en de gedichten.

Twee speciale edities Nederland Leest
Iedereen kan meedoen aan Nederland Leest. Om iedereen mee te laten lezen komen er dit jaar twee speciale uitgaven van De wandelaar: een grootlettereditie en een editie in makkelijke taal. De grootlettereditie bevordert het lezen onder mensen met een visuele beperking en komt tot stand in samenwerking met Fonds XL en de Vereniging Onbeperkt Lezen. De editie in makkelijke taal is voor iedereen die (nog) niet zo sterk is in lezen. Deze uitgave wordt gemaakt in samenwerking met Uitgeverij Eenvoudig Communiceren en gefinancierd door de Leescoalitie in het kader van het Leesoffensief. De Nederland Leest Junior-uitgave van Katvis spreekt de leeftijdsgroep 10-14 jaar aan. Scholieren van 15-18 jaar kunnen zich samen gaan verdiepen in De wandelaar. Scholen ontvangen voor Katvis en De wandelaar speciale lessuggesties om samen het gesprek over deze titels aan te gaan.

NBD Biblion partner van CPNB
Nederland Leest is een initiatief van de CPNB in samenwerking met de VOB (Vereniging Openbare Bibliotheken). Vanaf 2021 worden alle CPNB campagnes mede mogelijk gemaakt door NBD Biblion: “NBD Biblion is met veel plezier en trots sponsor van Stichting CPNB. Alle activiteiten rondom het partnership tussen NBD Biblion en CPNB zijn gericht op het optimaal bedienen en ontzorgen van de bibliotheken. Sponsoring van de CPNB is een manier om de branche te stimuleren en bij te dragen aan het levendig houden van het Nederlandstalige boek. De bibliotheek is de plaats voor ontmoeting en debat over maatschappelijke thema’s. Via Nederland Leest, dé grootste bibliotheekcampagne van Nederland, kunnen wij onze toewijding aan het boeken- en bibliotheekvak benadrukken en onze toegevoegde waarde voor de bibliotheken laten zien door de bibliotheken te faciliteren met onze producten en diensten over Nederland Leest en Nederland Leest Junior.

Stichting CPNB
Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek zet de lezer centraal en wil het leven van mensen verrijken door ze meer boeken te laten lezen. Een boek kan zoveel doen: taal en geletterdheid maken het verschil in de ontwikkeling van mensen, boeken zorgen voor verrijking en verdieping, verhalen bieden ontspanning en ontsnapping. En natuurlijk is een boek een mooi cadeau met grote meerwaarde. Om zoveel mogelijk mensen in aanraking te laten komen met het boek en een gang naar boekhandel en bibliotheek te stimuleren initieert CPNB diverse campagnes en activiteiten. Dit gebeurt samen met Hebban.nl: de grootste lezerscommunity van Nederland die sinds 2021 onderdeel van de CPNB is. CPNB werkt altijd vanuit het collectief van boekhandels, bibliotheken en uitgeverijen. Bekende merken van Stichting CPNB zijn De Nationale Voorleesdagen, Boekenweek, Zomerlezen, Boekenweek voor Jongeren, Kinderboekenweek, Nederland Leest en Hebban.nl.