Biblionet Drenthe en bibliotheken weer gecertificeerd

Biblionet Drenthe en de aangesloten bibliotheken hebben opnieuw een officieel kwaliteitscertificaat ontvangen. Hiermee voldoen de organisaties aan belangrijke kwaliteitsnormen die gelden voor bibliotheek- en cultuurorganisaties.

Biblionet en de bibliotheken scoorden op veel onderwerpen positief. Een belangrijk onderdeel van de toetsing is het maatschappelijke effect en de toekomstbestendigheid. Met het certificaat hebben de bibliotheekorganisaties de bevestiging gekregen dat hun organisatie, functies en diensten, op een juiste manier uitgevoerd worden en dat aan alle kwaliteitsnormen wordt voldaan. Het certificaat is vier jaar geldig.

Directeur / bestuurder Annelies Bakelaar (op de foto) is trots op het behaalde resultaat: ‘De certificering laat zien dat wij een ambitieuze organisatie zijn die zijn zaakjes goed op orde heeft en ook toekomstbestendig is.’

Volgens de auditor van Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT) is de organisatie gericht op samenwerking en vernieuwing:’ De samenwerking met het Thuiskompas is bijzonder. Het enthousiasme en het rendement van de samenwerking is dusdanig dat dit innovatieve project ook landelijk succesvol zou kunnen zijn. Zoals wel werd geconstateerd tijdens de gesprekken zou ‘Drentse bescheidenheid’ wat aan de kant geschoven moeten worden in deze.’

Biblionet Drenthe is de provinciale ondersteuningsinstelling (POI) die de wettelijke bibliotheektaken voor de twaalf basisbibliotheken in Drenthe uitvoert en daarnaast fungeert als backoffice voor de bibliotheken in negen gemeenten: Aa en Hunze, Borger-Odoorn, Coevorden, De Wolden, Meppel, Midden-Drenthe, Noordenveld, Tynaarlo en Westerveld.

De Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT) toetst als onafhankelijke organisatie de kwaliteit van bibliotheek- en cultuurorganisaties en van programma’s en diensten voor geletterdheid.