Bibliotheek AanZet en De Nieuwe Bibliotheek slaan handen ineen voor virtuele vestiging

(Video onder het bericht)

24/7 de bibliotheek in je broekzak en zo toegang hebben tot alles wat de bibliotheek te bieden heeft, van boeken tot activiteiten en cursussen. Dat is de gedeelde visie van De Bibliotheek AanZet en De Nieuwe Bibliotheek. Met elkaar ontwikkelen zij het Virtuele Bibliotheek Platform, waarop alle bibliotheken kunnen aansluiten en daarmee profiteren van gezamenlijke ontwikkelingen en innovaties.

Tijd voor verandering
Het Bibliotheekconvenant 2020-2023 en de concrete uitwerking in de Netwerkagenda schetst een enorme groeiambitie voor openbare bibliotheken en de transitie naar de rol van maatschappelijk educatieve dienstverlener. Tegelijkertijd kampt de sector al jarenlang met dalende ledenaantallen en uitleencijfers. “Het was tijd voor verandering”, legt Ronald Capelle, Programmamanager Digitaal bij de Bibliotheek AanZet, uit. “In 2019 zijn we samen met digital partner Hoppinger begonnen met de ontwikkeling van het Virtuele Bibliotheek Platform (VBP). Een schaalbaar webplatform, op basis van state-of-the-art technologie, dat ‘een leven lang leren’ ondersteunt op basis van een moderne gebruikerservaring. Sinds de start hebben we onze digitale bezoekersaantallen met meer dan 80% zien toenemen. Nu is het moment om samen door te pakken en de potentie van het Virtuele Bibliotheek Platform ten volste te benutten.”

Delen met andere bibliotheken
Sinds 2021 is het VBP ook beschikbaar voor andere bibliotheken. Door de krachten voor doorontwikkeling te bundelen, profiteren de bibliotheken van gezamenlijke investeringen en innovaties. Dankzij een subsidie van de provincie Flevoland sloot De Nieuwe Bibliotheek Almere zich aan en vieren zij nu al de livegang van hun platform. Daniël Wortel, Innovatiemanager bij De Nieuwe Bibliotheek: “Het grote voordeel van dit platform is dat we collectief en daarmee sneller kunnen innoveren, maar ook de vrijheid houden voor onze eigen initiatieven, identiteit en lokale ontwikkelagenda. Zo focussen we voor De Nieuwe Bibliotheek specifiek op hybride programmering om online en offline evenementen zo naadloos mogelijk te combineren. Daarnaast implementeren we de mogelijkheid om zalen en werkplekken te reserveren, en kun je een bibliothecaris gaan boeken voor ondersteuning op afstand. We streven ernaar het VBP ook weer te verrijken met die functionaliteit.” Daniël Wortel roept op: “Hoe meer bibliotheken er meedoen, hoe voordeliger én vollediger het platform wordt. Laat je inspireren door de mogelijkheden en de impact: AanZet en De Nieuwe Bibliotheek denken graag mee!”

Wil jij ook meedoen? Kijk HIER voor meer informatie over het Virtuele Bibliotheek Platform.