Bibliotheek Bolsward en Cultuurhistorisch Centrum De Tiid officieel geopend door koning

Foto © Gemeente Súdwest-Fryslân

Koning Willem-Alexander heeft Cultuurhistorisch Centrum De Tiid in Bolsward officieel geopend. Tijdens een rondleiding bezocht de koning onder meer de bibliotheek, de gerestaureerde toren, de raadszaal en de tentoonstellingsruimte. Aansluitend was de openingshandeling en sprak de koning met bewoners, bouwers en subsidieverstekkers over de totstandkoming van De Tiid en het belang van het centrum voor de bewoners van Bolsward. Bibliotheekblad schreef hier al eerder over.

Bij de ontvangst droeg Rieneke Speerstra van de Gysbert Japicx Holckema Stifting een gedicht van Hindrik van der Meer voor vanaf de balustrade van De Vierschaar. Ook bij de openingshandeling stond Gysbert Japicx centraal. In de centrale hal van De Tiid onthulde de Koning een tekst van Japicx:

‘Wa’t tiid net brûkt, dy’t tiid ûntgliidt,
ûntfljocht, ûntdûkt, men wurdt se kwyt’

Burgemeester Jannewietske de Vries kijkt zeer tevreden terug op het bezoek van de Koning. “De koning nam alle tijd. Zoveel mensen hebben liefdevol gewerkt om De Tiid tot een succes te maken. Met de opening sluiten we een lange voorbereidingstijd af. De cirkel is rond. En wat is er van De Tiid geworden. Het is nu tijd om het terug te geven aan de mensen van Bolsward en toekomstige generaties.”

Ontmoetingsplek voor Bolsward
De Tiid ademt de Friese taal en cultuur en is een plek waar bezoekers kunnen inpluggen op de geschiedenis van Súdwest-Fryslân, er onderdeel van worden en er zelf geschiedenis kunnen maken. Hier komen het gemeenteloket en –archief, de bibliotheek, museum De Tiid, trouwlocatie, auditorium, winkel, VVV en horeca samen onder een dak.

De gemeente Bolsward ging tijdens de gemeentelijke herindeling van 2011 op in de nieuwe gemeente Súdwest-Fryslân. Door de herindeling verloor het monumentale stadhuis van Bolsward, gebouwd in de periode 1614-1617, zijn functie. Om de eigen identiteit van Bolsward een plek te geven, is het voormalig stadhuis gerestaureerd tot een ontmoetingsplek voor de bewoners.

Openingsactiviteiten voor publiek
Het openingsweekend voor publiek is zaterdag 11 en zondag 12 september. In verband met een maximum aantal toegestane gasten, is aanmelden verplicht. Aanmelden kan HIER.

Op de website van Omrop Fryslan zijn diverse filmpjes te bekijken.