Bibliotheek Hengelo leidt kinderen in de zomer op tot geheim agent

(Video’s onder het bericht)

Deze zomer organiseert Bibliotheek Hengelo een wel heel bijzondere zomerbieb. Door het coronavirus was de normale zomerbieb niet mogelijk, maar de bibliotheek haalt alle creativiteit uit de kast om voor de kinderen er toch een feest van te maken. De deelnemers aan de zomerbieb worden opgeleid tot geheim agent met een missie:

In de bibliotheek wordt al eeuwenlang een heel bijzonder gouden boek bewaard en bewaakt. Dit gouden boek ligt in een kluis, in de bibliotheek. Deze kluis heeft een speciale sleutel. Er is er maar 1 op de hele wereld! Waarom is dit gouden boek zo belangrijk? Het zorgt ervoor dat er steeds nieuwe boeken, stripverhalen, computerspelletjes en nog veel meer gemaakt kan worden. Als dit gouden boek verdwijnt weten we niet meer hoe we een boek of een computerspelletje moeten maken. Dat zou verschrikkelijk zijn! Heel veel mensen hebben geprobeerd om het gouden boek en de sleutel van de kluis te stelen, maar dat is nog nooit gelukt, tot nu! Het boek is gestolen en de sleutel is verdwenen! Ze kunnen alleen teruggevonden worden door speciale kinderen. Deze zoektocht is een spannende en gevaarlijke missie, dus de kinderen moeten eerst een opleiding volgen om ‘special agent’ van de bibliotheek te worden.

De kinderen halen een tas met benodigdheden op in de Bibliotheek en krijgen vervolgens elke week opdrachten om thuis te doen, om geheim agent te worden. Zo kunnen ze de geheime code kraken en een diploma verdienen. De opdrachten variëren van bingo tot knutselopdrachten tot beatboxen/rappen en het leren van ninjamoves. Er is zelfs een ‘Geheim Handboek’ voor de opleiding gemaakt. Dat is hieronder te downloaden. Daarnaast zijn er instructievideo’s gemaakt. Daar van staan enkele uit deze reeks onderaan deze pagina.

Nicol Wekamp, adviseur marketing & communicatie: ‘Alles kwam samen in een park, waar we alle geleerde vaardigheden nog een keer samen oefenden onder leiding van geheime agenten 005 en 1234 en waar de kinderen het gouden boek uiteindelijk weer terug gevonden hebben. We organiseren elk jaar een zomerbieb, maar dit jaar is het zo’n succes dat we er helemaal enthousiast van worden! 220 kinderen hebben thuis meegedaan met de opdrachten. In het park waren er 75 kinderen aanwezig. Dit overtrof onze verwachtingen echt en we zijn van plan volgend jaar weer een variant hiervan in te zetten. Hopelijk kunnen we dan ook nog een aantal activiteiten toevoegen om de kinderen in de Bibliotheek te ontvangen!’

Surf voor alle andere filmpjes naar de site van Bibliotheek Hengelo.