Bibliotheek Oosterschelde werkt samen met armoedefonds en opent een Menstruatieproducten Uitgifte Punt

Bibliotheek Oosterschelde start met het beschikbaar stellen van gratis menstruatieproducten (MUP). In Nederland heeft 1 op de 10 jonge meiden en vrouwen niet altijd voldoende geld voor maandverband of tampons. In samenwerking met de gemeenten ontvangen de bibliotheken in Goes en Kapelle producten van het Armoedefonds om vrouwen met een krappe beurs te helpen.

In de bibliotheken van Goes en Kapelle staat een mandje met gratis menstruatieproducten. Meisjes en vrouwen kunnen de producten meenemen die ze nodig hebben. “Een heel mooi initiatief waarmee we ook onze maatschappelijke rol nog eens extra onderstrepen”, aldus programmamanager maatschappelijke bibliotheek Monique van Kol. “Door in onze bibliotheken een MUP (Menstruatieproducten Uitgifte Punt) te maken, hopen we een veilige en toegankelijke plek te creëren voor vrouwen die geen geld hebben om deze producten zelf te kopen.”

Bibliotheek Oosterschelde begint met deze pilot op twee vestigingen. Bij voldoende animo wordt ook uitgebreid naar andere vestigingen. Op deze manier hoopt Bibliotheek Oosterschelde haar steentje bij te dragen om deze producten ook in haar vestigingen in de Oosterschelderegio beschikbaar te maken.

De Menstruatieproducten Uitgiftepunten (MUP) zijn een initiatief van het Armoedefonds. De uitgiftepunten liggen verspreid over heel Nederland en het zijn veelal lokale (hulp)initiatieven die hun organisatie of locatie ter beschikking stellen om de gratis producten aan te bieden. Voorbeelden van uitgiftepunten zijn scholen, buurthuizen, bibliotheken, voedselhulporganisaties en weggeefkastjes.