Bibliotheek Oosterschelde werkt samen met honderd basisscholen en viert dit met symposium (3 oktober)

Bibliotheek Oosterschelde heeft iets te vieren. Vanaf dit schooljaar werken er op ruim 100 basisscholen in de Oosterschelderegio leesconsulenten nauw samen met de leerkrachten om het leesplezier te stimuleren. Dit gebeurt in de aanpak ‘De Bibliotheek op school’.

Deze mijlpaal wordt groots gevierd tijdens het symposium ‘Lang zullen ze lezen’ in de Bibliotheek en De Mythe in Goes. Met deelname van bekende auteurs en illustratoren, lokale & landelijke experts op gebied van leesbevordering en bekende Zeeuwse dagvoorzitter belooft het een heus feest te worden voor iedere lezer met een liefde voor jeugdliteratuur.

Ruim 15 jaar geleden is de Bibliotheek gestart met een structurele samenwerking met scholen om het lezen te bevorderen. Gesteund door de gemeentes in de regio en landelijke stimuleringsregelingen van Stichting lezen, is deze aanpak uitgegroeid tot een begrip op de scholen. Met ruim 30 voorlees- en leesconsulenten neemt Bibliotheek Oosterschelde dagelijks de taak op zich om meer leerlingen aan het lezen te krijgen en leerkrachten en ouders te bereiken met meer kennis over leesbevordering.

Het bovenliggende doel van de Bibliotheek op school is het voorkomen van laaggeletterdheid en het bevorderen van kansen voor ieder kind. In de Oosterschelderegio ligt het percentage laaggeletterde volwassenen in de meeste gemeentes op 15-16 %, dat is hoger dan landelijk gemiddeld. (Bron: Geletterdheidinzicht.nl) Uit een wereldwijd onderzoek onder 15-jarigen blijkt dat een derde van de Nederlandse jongeren een groot risico loopt laaggeletterd van school te komen. (Bron: PISA-rapport 2023).

Door structureel in te zetten op de samenwerking tussen de Bibliotheek en het onderwijs, laten de betrokken gemeentes zien dat het van belang is te investeren in preventie en te investeren in basisvaardigheden. Dankzij Rijksmiddelen vanuit het Masterplan Basisvaardigheden heeft de Bibliotheek Oosterschelde in de afgelopen periode het aantal scholen met de Bibliotheek op school uitgebreid van 94 naar 100 basisscholen in het primair onderwijs. Daarbij is de Bibliotheek op school van start gegaan op middelbare scholen en het mbo in de Oosterschelderegio.

Wat: Symposium ‘Lang zullen ze lezen’
Wanneer: 3-10-2024 vanaf 16.00 uur
Waar: De Mythe en de Bibliotheek, Goes

Meer informatie is HIER te vinden. Tevens kunnen op deze pagina kaartjes gekocht worden.