Bibliotheken gaan bijdragen aan informatieverstrekking nieuwe donorwet

Op 1 juli 2020 gaat de nieuwe donorwet in. Veel mensen zullen hier vragen over hebben en zich daarbij onder andere tot de bibliotheek wenden, zo verwacht de Koninklijke Bibliotheek (KB), die daarom binnenkort in samenwerking met de Stichting Digisterker op dit gebied ondersteuning voor lokale bibliotheken gaat aanbieden.

De KB stelt te verwachten dat de nieuwe donorwet – in het kader waarvan iedereen vanaf achttien jaar via de website www.donorregister.nl kan aangeven of hij of zij wel of niet organen wil doneren – met name bij kwetsbare doelgroepen veel vragen kan oproepen, waarmee ze waarschijnlijk ook naar de bibliotheek zullen komen. Om ervoor te zorgen dat bibliotheken burgers zo goed mogelijk kunnen helpen, hebben de KB en Stichting Digisterker contact gelegd met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). ‘Samen kijken we hoe we bibliotheken het beste kunnen faciliteren om de voorlichting en ondersteuning aan burgers zo goed mogelijk in te richten. Denk hierbij onder meer aan de module over het donorregister binnen de Digisterker-cursus,’ aldus de KB. Ook valt te denken aan extra informatiematerialen van het ministerie van VWS en de KB die via de lokale bibliotheken verspreid kunnen worden.

De KB noemt het een mooie kans om extra invulling te geven aan de maatschappelijk-educatieve rol van de bibliotheek, waarbij bibliotheken mee kunnen liften op de publiciteit en activiteiten die er rondom dit onderwerp zullen zijn.

Eind januari ontvangen alle bibliotheken een e-mailing over dit onderwerp. Er is daarnaast op Biebtobieb.nl een speciale groep gecreëerd en er zal via de kanalen van Digisterker aandacht aan besteed worden. Ook de e-learningmodule van het programma Digitale inclusie zal aandacht besteden aan de donorregistratie en hoe bibliotheken burgers kunnen voorlichten en ondersteunen.