BoekStart – Samenwerking Bibliotheek Kennemerwaard en GGD Hollands Noorden

Op maandag 24 april hebben Nellie Ossebaar (Jeugdgezondheidszorg GGD Hollands Noorden) en Jan Kaldenbach (Bibliotheek Kennemerwaard) de samenwerkingsovereenkomst voor het project BoekStartcoach ondertekend. In 2019 is de samenwerking rondom project BoekStartcoach tussen Bibliotheek Kennemerwaard en GGD HN gestart op één consultatiebureau. Vandaag de dag zijn de BoekStartcoaches actief op zeven consultatiebureaus in de gemeenten Alkmaar, Bergen, en Dijk en Waard.

De BoekStartcoaches van de bibliotheek zijn regelmatig op de consultatiebureaus aanwezig om ouders van jonge kinderen te informeren over taalontwikkeling, lezen en de bibliotheek. Ook geven zij tips over hoe ouders hun baby of peuter voor kunnen lezen: welke boekjes zijn geschikt? Of hoe ga je om met meertalig opvoeden? En ouders kunnen samen met hun kindje bladeren door verschillende boekjes die aanwezig zijn op de consultatiebureaus. Ook voor de professionals op de consultatiebureaus is de BoekStartcoach beschikbaar voor vragen over taalbevordering en de bibliotheek.

De samenwerking tussen GGD Hollands Noorden en Bibliotheek Kennemerwaard wordt mogelijk gemaakt door de gemeenten en maakt deel uit van de preventieve aanpak laaggeletterdheid.