Tjeerd de Kort vertrekt als directeur Bibliotheek Velsen

Per 1 maart 2021 vertrekt Tjeerd de Kort als directeur-bestuurder van Bibliotheek en KunstForm Velsen. De Kort vertrekt volgend jaar met zijn vrouw naar het buitenland, waar hij een nieuw avontuur begint.

Tjeerd de Kort trad in 2015 aan als directeur-bestuurder van Bibliotheek Velsen. Na het faillissement van het Kunstencentrum Velsen werd hieraan in 2018 stichting KunstForm toegevoegd.

‘Tjeerd de Kort heeft de afgelopen jaren een grote rol gespeeld in de transitie van Bibliotheek Velsen van een traditionele uitleenbibliotheek naar een participatiebibliotheek. Een organisatie die samenwerkt met diverse organisaties op maatschappelijk, educatief en cultureel gebied. Hetgeen een platform biedt aan organisaties waar Velsenaren leesplezier kunnen ontwikkelen, kennis & informatie kunnen halen en met elkaar kunnen delen. Daarnaast is De Kort betrokken geweest bij de oprichting van Stichting KunstForm, die een groot deel van de werkzaamheden van het failliete Kunstencentrum Velsen overgenomen heeft. Hij heeft ervoor gezorgd dat er op dit moment een financieel gezonde organisatie staat die klaar is voor de uitdagingen die op haar afkomen,’ aldus Bibliotheek Velsen.

De Kort zegt naar aanleiding van zijn vertrek: ‘Het was geen makkelijke beslissing, maar na alles goed overwogen te hebben is dit het moment voor mij om te vertrekken. Ik heb met veel plezier en inzet de taken volbracht die ik bij mijn aantreden had gesteld. Ik heb leiding mogen geven aan deze twee mooie organisaties, met een fantastisch team van enthousiaste collega’s. Ik ben trots dat bezoekers van alle leeftijden kunnen genieten van wat zowel de bibliotheek als KunstForm in deze gemeente biedt en trots waar ze nu staan.’

Tjeerd de Kort trad in maart 2015 in dienst als directeur van Bibliotheek Velsen, als opvolger van Martijn Mewe, die eind 2014 vertrok bij de bibliotheek.

Foto: Tjeerd de Kort en Raad van Toezicht in 2019 .Vlnr: Jürgen Meijboom, Laura van der Wijden, Remco Wijnia, Tjeerd de Kort, Karlijn van Oirschot, Rolf Kooijman