Brussel heeft ‘boekfiets’ voor daklozen

In het kader van het project ‘Street & Read’ hebben enkele Brusselse organisaties de handen ineengeslagen om daklozen met een bakfiets gevuld met boeken een bescheiden mobiele bibliotheek aan te bieden.

De elektrische boekenbakfiets maakt elke vrijdag een stop bij het Brusselse Zuidstation, het Noordstation en bij het Centraal Station, waar daklozen sinds kort niet alleen gratis naar de kapper kunnen, een douche nemen of hun was doen, maar ook boeken kunnen lenen. De bakfiets bevat een wisselend aanbod van zo’n tweehonderd boeken in verschillende talen die bij de stations worden uitgestald op een opklaptafeltje. Bezoekers krijgen ook een kopje koffie aangeboden.

‘Street & Read’ is een samenwerkingsproject van DoucheFlux, een organisatie die de herintegratie van mensen in bestaansonzekerheid wil bevorderen, en het Maison du Livre en richt zich op mensen die op straat of in bestaansonzekerheid leven. De initiatiefnemers van de mobiele bibliotheek willen niet alleen lezen ook voor hen toegankelijk maken, maar ook het boek gebruiken als ‘voorwendsel’ om hen uit hun sociaal isolement te halen.

Christian Hublau van Maison du Livre zegt in Het Laatste Nieuws over het project dat de vraag naar het lenen van boeken vanuit de groep daklozen zelf kwam. ‘Het geeft hen het gevoel dat ze meer zijn dan daklozen, dat ze ook mensen met een cultuur zijn,’ aldus Hublau, die toevoegt: ‘Ik noteer de suggesties die de mensen maken en dan probeer ik die de volgende week mee te brengen.’ Het lenen van de boeken is gratis en er is geen vaste datum wanneer ze teruggebracht moeten worden. ‘Dat gebeurt trouwens in het grootste deel van de gevallen. Het kan dat er eens een boek niet terugkomt, maar vaak zijn de mensen heel bereid om hun boek terug te brengen,’

Hublau: ‘Ik vind het in ieder geval mooi om mensen samen te brengen rond boeken. Bibliotheken zijn ook enkele van de laatste plaatsen waar mensen gratis binnen kunnen en even kunnen zitten. Met dit project kan ik ook iets heel concreet betekenen voor mensen die het helemaal niet makkelijk hebben’