Campagne Geheugen van Nederland gelanceerd

Vandaag is de campagne Geheugen van Nederland officieel gelanceerd met een online event. De campagne loopt inmiddels zo’n drie maanden en met de officiële feestelijke lancering wil Netwerk Digitaal Erfgoed (NDE) méér erfgoedinstellingen kennis laten maken met de campagne.

De campagne Geheugen van Nederland heeft als doel het erfgoed dat online te vinden is meer zichtbaar te maken. Steeds meer fotoarchieven, historische documenten, archeologische vondsten, kunstvoorwerpen, films, kranten en boeken van allerhande Nederlandse erfgoedinstellingen komen de laatste jaren online beschikbaar.

Het Netwerk Digitaal Erfgoed wil – als samenwerkingsverband van een groeiend aantal erfgoedinstellingen: archieven, bibliotheken, kennisinstellingen en musea – het online erfgoed beter onder de aandacht van het publiek brengen. ‘We duiken in onze online collecties en brengen onvergetelijke verhalen en objecten samen in thema’s. Op de website en via Facebook en Instagram delen we deze verhalen. Regelmatig lanceren we nieuwe thema’s en vullen we bestaande thema’s aan,’ aldus het NDE.

De campagne loopt inmiddels drie maanden, en de resultaten zijn volgens het NDE ‘verbluffend goed’: ‘er zijn al miljoenen mensen bereikt via social media en de website’. Hoogste tijd om méér erfgoedinstellingen te laten profiteren van de campagne, aldus de organisatie. Vandaar de online lancering vandaag, tijdens welke Eppo van Nispen tot Sevenaer (Beeld en Geluid), campagneleider Tal Groenman (Beeld en Geluid) en hoofdredacteur Sophie Ham (Koninklijke Bibliotheek) een toelichting gaven op de campagne en verschillende aan Geheugen van Nederland deelnemende instellingen hun ervaringen deelden