Chris Wiersma neemt in juni afscheid als directeur nieuwe bibliotheek Almere

Chris Wiersma neemt in juni afscheid als directeur-bestuurder van de nieuwe bibliotheek (DNB) in Almere. Wiersma gaat dan met pensioen, na 14 jaar als directeur aan de bibliotheek verbonden te zijn geweest en na ruim 30 jaar in de bibliotheeksector te hebben gewerkt. Chris Wiersma trad in 2006 aan als directeur van de nieuwe bibliotheek Almere. Tijdens zijn directeurschap kreeg de bibliotheek een nieuwe centrale vestiging aan het Stadhuisplein, die werd ontworpen door architectenbureau Meyer en Van Schooten en die na de opening op veel postitieve reacties kon rekenen. Deze in 2010 geopende bibliotheek werd al in het openingsjaar bekroond met de titel Beste Bibliotheek van Nederland. De nieuwe bibliotheek heeft verder nog vestigingen in Almere Haven, Almere Buiten en Almere Poort.

Voorafgaand aan zijn periode in Almere was Wiersma onder andere drie jaar werkzaam als directeur van PBC Utrecht (nu BiSC) en van 1989 tot 1999 als directeur van de Openbare Bibliotheek Groningen.

De wervingsprocedure voor een nieuwe directeur is inmiddels gestart.