Conny Reijngoudt neemt afscheid als directeur Bibliotheek aan den IJssel

Conny Reijngoudt neemt per 1 oktober afscheid als directeur-bestuurder van Bibliotheek aan den IJssel. Reijngoudt gaat dan met pensioen. De selectieprocedure voor een opvolger is inmiddels gestart.

Conny Reijngoudt trad in november 2015 aan als directeur-bestuurder van Bibliotheek aan den IJssel, na er reeds sinds februari 2015 als waarnemend directeur te hebben gefungeerd. Ze volgde Irmgard Reijntjes op, die de overstap maakte naar  de Stichting Aangepast Lezen, nu Bibliotheekservice Passend Lezen.

Bibliotheek aan den IJssel stelt naar aanleiding van Reijngoudts vertrek: ‘Na 44 jaren te hebben gewerkt in de bibliotheekbranche heeft Conny Reijngoudt aangekondigd vervroegd met pensioen te gaan. Jarenlang werkte zij op het snijvlak van bibliotheek en educatie, waarbij bibliotheekwerk gericht op kinderen en volwassenen met leesproblemen steeds een rode draad waren. Regionale educatieve projecten, laaggeletterdheid, het Makkelijk Lezen Plein, de Bibliotheek op school, de opleiding tot leesconsulent: op die gebieden kwam je haar naam en expertise tegen. De laatste jaren werkte zij als directeur-bestuurder bij Bibliotheek aan den IJssel.’

Conny Reijngoudt was eerder onder andere werkzaam bij ProBiblio, onder andere als kwartiermaker Bibliotheek op school en projectleider laaggeletterdheid.

Bij haar aantreden als directeur stelde Reijngoudt: ‘Mijn wens is dat de Bibliotheek daar is waar zij nodig is om mensen te steunen in hun persoonlijke groei. Digitaal maar ook fysiek. De kracht van het gebouw aan het Stadsplein en de mogelijkheden van de Tuyter bieden allebei zoveel kansen tot samenwerken. Samen aan de slag gaan met het verbeteren van leesplezier, werken aan een geletterd Capelle en Krimpen en aan digitaal meedoen; daar gaan we voor.’

Bibliotheek aan den IJssel heeft twee volwaardige vestigingen: in Capelle aan den IJssel en in Krimpen aan den IJssel (in ontmoetingscentrum De Tuyter). Daarnaast exploiteert de bibliotheek nog een kinderbibliotheek/servicepunt in Capelle-Schollevaar, een servicepunt in ‘s-Gravenland en op inmiddels 23 scholen een Bibliotheek op school.

De selectieprocedure voor een nieuwe directeur-bestuurder is inmiddels gestart. Op de website van Bibliotheek aan den IJssel is de vacature voor de nieuwe directeur-bestuurder te vinden.

Foto met dank aan Bibliotheek aan den IJssel

1 reactie
  1. En wat heb je met al je passie en inzet een hoop bereikt Conny. Met veel bewondering en belangstelling heb ik je blogs en posts gevolgd. Het is je van harte gegund om binnenkort te gaan genieten, Hoewel je, jou kennende, vast nog niet stil gaat zitten.