Erfgoedinstellingen organiseren Digitale Dag van de Elfstedentocht

Op 15 januari 2021 is de tweede editie van de Dag van de Elfstedentocht. Vanwege de coronamaatregelen wordt het evenement dit jaar online georganiseerd. Nederlandse erfgoedinstellingen presenteren via de hashtag #11DAG21 hun meest bijzondere objecten en archieven over de schaatstocht. Ook het publiek wordt opgeroepen om die dag hun mooiste schaatsherinneringen te delen.

Deze digitale Dag van de Elfstedentocht is een initiatief van Tresoar, het Fries Film Archief, het Fries Scheepvaart Museum, het Drents Archief, het Geheugen van Nederland en sporthistoricus Jurryt van de Vooren van Sportgeschiedenis.nl.

Op 15 januari 1909 werd de Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden opgericht. Dat is de reden dat 15 januari is uitgeroepen tot Dag van de Elfstedentocht, een dag die geheel in het teken staat van de Elfstedencultuur zoals die wordt beheerd door archieven en musea. De Elfstedentocht is volgens de organiserende instanties niet alleen een sportevenement, maar ook cultureel erfgoed dat bestaat uit herinneringen, verhalen en historische objecten.

De eerste editie van de Dag van de Elfstedentocht, die vorig jaar georganiseerd werd door Tresoar, het Fries Film Archief, het Fries Scheepvaart Museum en sporthistoricus Jurryt van de Vooren en die tal van lezingen en exposities bood, was volgens de organisatoren dermate succesvol dat er besloten is in 2021 een tweede ditie te organiseren. Vanwege corona is het echter onmogelijk om er een publiek evenement van te maken. ‘In plaats daarvan presenteren de aangesloten erfgoedinstellingen op 15 januari 2021 hun mooiste schaatsobjecten op sociale media via de hashtag #11DAG21. Het Drents Archief sluit zich hierbij aan, net als Geheugen van Nederland, een initiatief van samenwerkende instellingen in het Netwerk Digitaal Erfgoed waaronder het Nationaal Archief, de Koninklijke Bibliotheek en het NIOD. Iedereen is vrij om zich hier op 15 januari 2021 bij aan te sluiten met mooie en opmerkelijke schaatsverhalen via #11DAG21, gecombineerd met opmerkelijke foto’s, filmpjes en tekeningen. Zo gebruiken we de 112e verjaardag van de Elfstedenvereniging om een nieuwe impuls te geven aan de Elfstedencultuur,’ aldus Tresoar in een persbericht.

Foto: Finish Elfstedentocht 1985. Wikipedia: foto door Rob C. Croes – Nationaal Archief, CC0,