Expositie Bibliotheek Rotterdam: Van Kruimeltje tot Ketelbinkie (t/m 9 januari 2022)

Hoe zag het Rotterdam van Kruimeltje en Ketelbinkie eruit? Tijdens de expo ‘Van Kruimeltje tot Ketelbinkie’ geven 140 échte Rotterdamse jeugdboeken een uiteenlopend beeld van het leven in de Maasstad in de eerste helft van de 20e eeuw. Van het leven op  straat en het zware en slecht betaalde werk in de havens tot religie en de positie van vrouwen.

Tijdens de tentoonstelling, van 19 november 2021 tot en met 9 jan 2022, staan er wekelijks gratis activiteiten op het programma. Loop mee met een tour door de makers zelf, luister naar minicolleges of laat je voorlezen uit één van de Rotterdamse jeugdboeken.

Feest! Op zaterdag 20 november opent Marja van Katendrecht de expositie in de centrale bibliotheek. Luister naar het Shantykoor Rotterdam, nummers als Ketelbinkie en Mijn Rotterdam mogen natuurlijk niet ontbreken.

Benieuwd naar de verhalen die de makers van de expositie hebben? Walter en Dick, twee van de vier vrienden die de expositie hebben samengesteld, nemen je mee op een begeleide tour door de tentoonstelling. Met een koptelefoon op verdwijn je in het verhaal over de Rotterdamse jeugdboeken en het Rotterdam uit die tijd, en hoor je natuurlijk veel meer spannende niet-eerder-vertelde verhalen. Dick en Walter hebben natuurlijk veel meer te vertellen dan wat er in de expositie te zien is!

“Bestaat er zoiets als ‘Het Rotterdamse kinderboek’?” vroeg Frits zich twee jaar geleden af. Met drie studievrienden dook hij de archieven in op zoek naar jeugdboeken die zich in de Maasstad afspelen. Het resultaat: 140 écht Rotterdamse titels uit de periode 1900-1965. De verhalen geven een uiteenlopend beeld van het leven in Rotterdam gedurende de eerste helft van de 20e eeuw.

Dit programma is onderdeel van het programma rondom de expositie Van Kruimeltje tot Ketelbinkie, Rotterdamse jeugdboeken 1900-1965. Kijk hier voor meer informatie en de volledige randprogrammering.