Inspiratiesessie ‘Een duurzaam gebouw voor bibliotheken’ en lancering Groene Menukaart voor bibliotheken (15 juni)

Photo by Danist Soh on Unsplash

(Bron: Probiblio)

Als je een bibliotheek wil verduurzamen, zijn de gebouwen een logische plek om te beginnen. Voor zowel eigenaren als huurders zijn er talloze mogelijkheden en passende subsidiestromen. Welke kansen heeft jouw bibliotheek? Op 15 juni nodigen de provincie Noord-Holland, Metropoolregio Amsterdam, Probiblio, PHI Factory en De Groene Grachten je uit voor een inspirerende ochtend vol praktische tips en verhalen van ervaringsdeskundigen. Samen geven deze je handvaten om, als bibliotheek óf als beleidsadviseur, in jouw bibliotheekgebouw met verduurzaming aan de slag te gaan.

Programma
Circulair adviesbureau PHI Factory vertelt hoe je zo circulair mogelijk kan omgaan met je gebouw(en) in de diverse fases van het bouwproces. Ook laten zij zien waar de kansen en verantwoordelijkheden voor verhuurders én huurders liggen in het aanpassen van het gebouw en hoe je eigenaarschap creëert over verduurzamingskansen.
Vervolgens lanceren we De Groene Menukaart voor Bibliotheken. Deze menukaart geeft op laagdrempelige wijze inzicht in de duurzame mogelijkheden voor bibliotheekgebouwen, van spouwmuurisolatie tot ledverlichting en de vergroening van daken. Ook geeft de kaart inzicht in de regelgeving en een overzicht van financieringsmogelijkheden.
Suze Gehem (De Groene Grachten) gaat in gesprek met o.a. wethouder Diana van Loenen (Gemeente Haarlem), Roxane van Acker (directeur Bibliotheek Zuid-Kennemerland) en Jasper Pronk (projectleider vernieuwing bibliotheek Haarlem) over welke stappen de Bibliotheek Zuid-Kennemerland heeft gezet voor een duurzaam gebouw. Tijdens een rondleiding door het pand ontdek je een aantal aanpassingen in de praktijk.

Tijdschema
09:30 – 10:00 uur: Inloop met koffie en thee
10:00 – 10:10 uur: Welkom door Roxane van Acker en gedeputeerde Rosan Kocken (Provincie Noord-Holland)
10:10 – 11:00 uur: Inspiratiesessie Duurzaam Gebouw – PHI Factory
11:00 – 11:30 uur: Rondleiding langs duurzame aanpassingen Bibliotheek Zuid-Kennemerland
11:30 – 11:45 uur: Pauze
11:45 – 12:30 uur: Lancering Groene Menukaart voor Bibliotheken met de bovengenoemde gesprekspartners
12:30 – 13:30 uur: Lunch en netwerken

Inschrijven en meer informatie
Schrijf je HIER in voor 7 juni. NB: Kan je maar een deel van de tijd aanwezig zijn, vermeld dit dan in het opmerkingenveld van het inschrijfformulier of geef dit door via mail evenementen@probiblio.nl.
Voor meer informatie en bij vragen kan je contact opnemen met Tessa Hagen, projectleider Duurzaamheid.

Kosten
Deelname is kosteloos vanwege subsidie. Inschrijven is mogelijk tot 7 juni 2023. Inschrijving is bindend. Natuurlijk kan je je kosteloos laten vervangen door een collega. Voor afmeldingen binnen een week voor de bijeenkomst brengen wij € 36,00 annuleringskosten in rekening. Alleen deelnemers die zich vooraf hebben aangemeld en een bevestiging van deelname hebben ontvangen, zijn van harte welkom. Bij een teveel aan inschrijvingen kunnen wij maximaal twee deelnemers per organisatie toelaten. De bijeenkomst is met name bestemd voor bibliotheekorganisaties en ambtenaren uit Noord- en Zuid-Holland. Zij krijgen daarom voorrang bij plaatsing.