Vlaamse bibliotheken als ‘ideale zomerbestemming’

Deze zomer presenteren de Vlaamse bibliotheken zich met de campagne ‘Bestemming: bib!’ als een ‘ideale vakantiebestemming’ voor kinderen en jongeren. Iedereen tussen 3 en 18 jaar kan gedurende de zomervakantie in een deelnemende bibliotheek een reispas afhalen, met daarop zes leestrips. Met een volle reispas maken de deelnemers kans op mooie prijzen.

De zomeractie loopt tot en met 31 augustus in meer dan 130 Vlaamse bibliotheken. Kinderen en jongeren tussen 3 en 18 jaar kunnen gedurende de campagne bij de bibliotheek een reispas afhalen met zes zogeheten ‘leestrips’, waar telkens een genre bij hoort: historische boeken, dierenverhalen, strips, et cetera. De ‘leestrips’ hebben namen als ‘Op bibbertrip’ (spannende boeken, griezel- en horrorverhalen, detectives}, ‘Op tijdreis’ (een historisch verhaal of een boek met historische weetjes) en ‘Op beeldsafari’ (boeken met veel illustraties: fotoboeken, woordeloze prentenboeken, graphic novels, strips).
Er zijn bij alle ‘leestrip’ ter inspiratie boekenlijsten gemaakt die terug te vinden zijn op Boekenzoeker.be en ook in de bibliotheekcatalogus zijn de lijsten te bekijken.

Bibliotheken willen met de actie de kinderen en jongeren uitdagen om deze zomer zes boeken te lezen. Voor elk gelezen boek krijgen de deelnemers een stempel in hun reispaspoort. Als ze zes stempels verzameld hebben en de reispas vol is, leveren ze hem in bij de bibliotheek. Wie zijn reispas inlevert, maakt kans op een prijs, zoals een dagtrip, boekenpakket of boekencheques.

De zomeractie is geïnitieerd door Iedereen leest, de Vlaamse organisatie voor leesbevordering, die ook zorgt voor promotiemateriaal en een inspiratiegids (pdf) voor de deelnemende bibliotheken. Er is ter promotie tevens een filmpje gemaakt met Evi Hanssen en op sociale media zal voor de campagne de hashtag #bestemmingbib gebruikt worden.
Iedereen leest wil met de campagne niet alleen kinderen en jongeren ook in de zomervakantie stimuleren om te lezen, maar ook de bibliotheek in de kijker zetten als een belangrijke spil in het lokale leesbevorderingsnetwerk en als dé plek om deze zomer op een zinvolle manier je vrije tijd in te vullen. Daarnaast hoopt men met de actie kinderen en jongeren uit te dagen om genres en boeken buiten hun comfortzone te leren kennen.