Rixt Heegsma nieuwe directeur Bibliotheken Mar en Fean

Per 1 juni is Rixt Heegsma benoemd als de nieuwe directeur-bestuurder van  Bibliotheken Mar en Fean. Heegsma wordt de opvolger van Sytske Atsma, die op 10 juli met pensioen gaat en afscheid neemt.

Rixt Heegsma is momenteel werkzaam als partner binnen het adviesbureau Waarderend Toezicht, waar zij in 2017 in dienst trad, en kent de wereld van de bibliotheken goed. Daarvoor was zij onder andere werkzaam bij de provincie Overijssel als Adviseur en facilitator talentontwikkeling en werkte ze voor het coachingsbureau Rendement door Talent. De afgelopen zeven jaar was zij daarnaast onder meer lid en voorzitter van de Raad van Toezicht van de Flevomeer Bibliotheek. ‘Ook haar achtergrond past goed bij de branche waarin ze werkzaam zal zijn, zo heeft ze zich na haar studie Nederlandse taal en letterkunde ook theoretisch verder geschoold op de gebieden van personeel- en organisatiebeleid, goed bestuur en toezicht.,’ aldus Bibliotheken Mar en Fean in een persbericht. Vanuit haar huidige adviespraktijk heeft Heegsma veel ervaring op het vlak van advies- en interimopdrachten. Ze zet in op leren en ontwikkelen en het benutten van talenten in organisaties. De komende tijd gaat ze zich inzetten voor het waarmaken van het nieuwe meerjarenbeleidsplan van Bibliotheken Mar en Fean, zo stelt de bibliotheek.

Heegsma is de opvolger van Sytske Atsma, die op 10 juli met pensioen gaat en afscheid neemt. Atsma begon in 2009 als directeur bij de Stichting Bibliotheken Súd Fryslân, die in 2013 met Bibliotheken Súdwest Fryslân fuseerde tot de nieuwe organisatie Bibliotheken Súdsúdwest, die later verder ging onder de naam Bibliotheken Mar en Fean. Atsma werd de directeur van de nieuwe bibliotheekorganisatie. Bibliotheken Mar en Faen verzorgt de bibliotheekvoorziening in de gemeenten De Fryske Marren, Heerenveen en Súdwest-Fryslân. De bibliotheek heeft 12 bibliotheekvestigingen in een werkgebied van ruim 195.000 inwoners.