Tweede Kamer: ‘Investeer in bibliotheekwezen Caribisch Nederland’

(Bron: VOB)

Op dinsdag 22 februari heeft de Tweede Kamer de motie Wuite-De Hoop aangenomen waarin de noodzaak om te investeren in bibliotheken in Caribisch Nederland wordt onderstreept. De Tweede Kamer verzoekt de regering om hiervoor dekkingsopties in kaart te brengen voorafgaand aan de Voorjaarsnota in april. Hiermee moet duidelijk worden hoe deze investeringen worden gefinancierd. De Tweede Kamer benadrukt dat bibliotheekvoorzieningen een essentiële rol vervullen in het bevorderen van kansengelijkheid en in de ontwikkeling van scholieren en studenten. Het coalitieakkoord bevestigt volgens de Tweede Kamer dat er extra middelen komen voor toekomstgerichte bibliotheekvoorzieningen én voor Caribisch Nederland.

Klaas Gravesteijn, directeur VOB: “We zijn ontzettend blij dat er in de Tweede Kamer breed draagvlak is om te investeren in bibliotheken in Caribisch Nederland. Dit is hard nodig. Ons doel is om met een meerjarenplan de robuustheid van openbare bibliotheken in Caribisch Nederland te versterken, waarbij de maatschappelijke opgaven op de eilanden centraal staan.”

Bron: Rijksoverheid