Webinar over digitale toegankelijkheid (7 december)

Photo by Christin Hume on Unsplash

Wil jij via online kanalen zoveel mogelijk mensen kunnen bereiken en bedienen? Ga dan aan de slag met het verbeteren van de digitale toegankelijkheid. In een reeks van 4 sessies van Probiblio leer je hoe je de eerste stappen zet tot het digitaal toegankelijk maken van jouw bibliotheek.

Tijdens het eerste webinar op 6 maart ontdek jij hoe jij content digitaal toegankelijk kan maken.

Wanneer: Op 6 maart 2023 – in de middag (14.00-16.00 uur)
Voor wie:
Marketing en communicatie medewerkers, én iedereen die met digitale toegankelijkheid aan de slag wil gaan
Kosten:
Kosteloos voor bibliotheken uit Noord-Holland en Zuid-Holland
Inschrijven: Via het formulier op de website van Probiblio.

Programma
Tijdens het webinar legt Charlotte van Oostrum, senior trainer en adviseur Digitale Toegankelijkheid (CPACC gecertificeerd), uit waarom het belangrijk is om content digitaal toegankelijk te maken. Ze geeft praktische tips over hoe je tekst, video, audio, afbeeldingen en social media toegankelijk maakt. Ook nieuwsbrieven en pdf-documenten komen kort aan bod.
Tijdens een opdracht gaan jullie op zoek naar een eigen voorbeeld dat je met deze inzichten anders zou aanpakken en je ontvangt na afloop een hand-out met veel nuttige informatie.

Na dit webinar weet je:
•Hoe verschillende mensen, waaronder mensen met een functiebeperking, digitale informatie en diensten gebruiken
•Hoe je tekst, video, audio en social media digitaal toegankelijker maakt
•Wat er komt kijken bij het digitaal toegankelijk maken van nieuwsbrieven en documenten
•Schrijf je nu in en geef aan welke data je bij kan wonen!

Vervolgsessies
Na dit webinar staan de volgende sessies gepland in deze reeks:
•30 mei sessie 2: Werken met ervaringsdeskundigen
•7 september sessie 3: Digitale toegankelijkheid is teamwork
•7 december sessie 4: Een toegankelijkheidsverklaring

De workshops zijn los van elkaar te volgen, maar wij raden iedereen aan om de hele reeks bij te wonen, om een zo compleet mogelijk beeld van het onderwerp te krijgen.
Tip: Digitale toegankelijkheid is een groot onderwerp, zoek daarom de samenwerking op met collega’s en nodig iedereen hiervoor uit die ook te maken heeft met dit onderwerp.

Vragen
Voor meer informatie en bij vragen kan je contact opnemen met Kerstin Carbajal Henken en Monique van der Loo.