Westfriese bestelbieb: 10.000 verrassingstassen en 14 nieuwe vrijwilligers in coronatijd

De BestelFiets met vrijwilliger Paula en bibliotheek-medewerker Sylvia

(Video onder dit bericht)

In een jaar tijd leverden de Westfriese Bibliotheken 10.000 verrassingstassen aan leden, waarvan het merendeel gratis aan huis werd bezorgd. De West-Friese BestelBieb bleek niet alleen een schot in de roos voor de leden: 14 vrijwilligers hebben zich aangemeld om te helpen: lekker naar buiten met een missie!

Een tasje afleiding
Een jaar geleden hebben de Westfriese Bibliotheken de BestelBieb in mum van tijd opgetuigd als antwoord op de coronalockdown. “We wilden vooral mensen blij maken met een tasje vol afleiding tijdens de lockdown,’ vertelt Communicatie Coördinator Paula Orme. “We bezorgen bij alle leden, niet alleen bij ouderen. We willen geen onderscheid maken, omdat iedereen extra kwetsbaar kan zijn in coronatijd. In de eerste maand bezorgden we al de 1000e tas in Abbekerk. We vierden nummer 2500 in mei in Enkhuizen en in januari leverden we nummer 5000 af in Grootebroek.”

Sociale functie
De BestelBieb is er voor de gemeenten Stede Broec, Enkhuizen, Drechterland, Medemblik, Opmeer en Koggenland – het werkgebied van de Westfriese Bibliotheken in een plattelandsregio van Noord-Holland. De dienst bleek een onverwachte sociale functie te hebben. De bezorgers spreken veel mensen aan de deur. Sommige inwoners hebben in geen dagen iemand gesproken. Daar nemen ze extra de tijd voor. De klantenservice kreeg zelfs familie van ver aan de lijn om te bestellen voor oma in West-Friesland: oma blij en de familie gerustgesteld dat er iemand bij haar langsging.

Subsidie voor elektrische bakfiets
De Stichting Westfriese Bibliotheken kreeg subsidie van het Oranjefonds en Stichting het Glaswerk om drie elektrische bakfietsen aan te schaffen voor de bezorgdienst. Daarmee is het makkelijker om het werkgebied van grofweg 600 vierkante kilometer te bedienen voor vrijwilligers die geen auto hebben en in de bakfiets neem je meer tassen mee dan aan het stuur van je eigen fiets. De opvallende bibliotheekoranje bakfietsen trekken de aandacht op straat. Mensen zwaaien en roepen: “Gaan jullie weer bezorgen? Mooi hoor!”

Maatwerk
Wie een tas bestelt, kan specifieke wensen aangeven: een genre, een schrijver, een kindertas die aansluit op het leesniveau, een tasje ‘lezen voor de lijst’, of een tas met grootletterboeken. Als het niet lukt om aan de wensen te voldoen, zit er een passend alternatief in de tas. De medewerkers vinden het prachtig om elke tas met zorg samen te stellen. En dat wordt gewaardeerd: er worden bedankkaartjes en doosjes chocola terugbezorgd door tevreden klanten. Inmiddels laten veel mensen zich het liefst verrassen door de keuze van de bibliotheekmedewerker om nieuwe schrijvers te ontdekken.

Bezorgen en afhalen naast elkaar
Sinds kort kunnen leden ook zelf hun gereserveerde boekentas afhalen bij de vestigingen. Maar de bezorgdienst blijft voorlopig doorgaan omdat veel kwetsbare inwoners nog niet kunnen of durven komen vanwege corona. Wie nog niet lid is kan online of telefonisch lid worden en meteen gebruik maken van de collectie, diensten en online activiteiten. De klantenservice is vanaf de eerste sluitingsdag voor de coronalockdown telefonisch en online bereikbaar gebleven. Het aantal leden in 2020 bleef stabiel en dankzij de BestelBieb hebben de Westfriese Bibliotheken 75% van de normale uitleencijfers in stand weten te houden.

Nummer 10.000 feestje
Op vrijdag 9 april kwam mevrouw van Hees uit Berkhout nietsvermoedend haar verrassingstas ophalen bij de Bibliotheek De Goorn. Tas nummer 10.000. Op haar bestelformulier stond als wens: ‘Ik laat me verrassen.’ Dat deed de Bibliotheek dan ook: ze werd ontvangen met een rode loper, alcoholvrije bubbels, slingers, een tas vol lokale lekkernijen en natuurlijk haar verrassingstas met boeken. Het was niet de eerste keer dat ze een tas bestelde. Ze is erg blij met de dienst die speciaal opgezet is vanwege de coronabeperkingen.

Links Angela van der Horst (Front Office Medewerker) en rechts mevrouw van Hees die tasje 10.000 bestelde.