Westfriese Bibliotheken lanceren project ‘Klooien met boeken’

De Westfriese Bibliotheken roepen heel West-Friesland op om te ‘klooien met boeken’ tijdens de coronacrisis. In het kader van het project wil de bibliotheek mensen van jong tot oud ertoe aanzetten boeken te gebruiken als inspiratiebron voor het ontplooien van bepaalde activiteiten.

De Westfriese Bibliotheken melden in een persbericht over het project ‘Klooien met boeken’: ‘Een boek doet vaak wat met je. Het maakt je blij, nieuwsgierig, slim, mooi… Maar wat doe jij met een boek? Ieder boek leent zich wel voor actie, dus kom overeind: lees en doe mee!’

De bibliotheek heeft tien thema’s bedacht (onder andere koken, stunten, programmeren, lachen) waar deelnemers mee aan de slag kunnen. De bedoeling is dat zij een boek lezen dat past bij een van de thema’s, daar vervolgens iets creatiefs mee doen in de vorm van een activiteit (insecten zoeken, knutselen, tekenen of je eigen spel bedenken), dat vastleggen met een foto of filmpje en die opsturen naar de bibliotheek. Voor elk thema kan een digitale stempel verdiend worden. Bij tien stempels ontvangt de deelnemer een ‘Klooi Diploma’. Elke woensdag wordt er een Weekwinnaar gekozen, die een prijs ontvangt. Deelnemers mogen zelf kiezen welk boek ze bij elk thema willen gebruiken: bijvoorbeeld een e-book via de bibliotheek, een boek dat thuis al in de kast staat, of een gekocht boek.

‘Klooi Ambassadeurs’ (schrijvers, zoals Mark Haayema en Simon van der Geest, en ondernemende inwoners en bibliotheekmedewerkers) helpen de deelnemers op weg met een video op een speciale Facebookpagina en op YouTube. De eerste Klooi Ambassadeur is de directeur van Westfriese Bibliotheken, Chantal Trigallez.

Zodra de omstandigheden rond corona het toelaten organiseert de bibliotheek een online en offline tentoonstelling van de inzendingen en bij de feestelijke opening daarvan wordt de overall Klooi Kampioen bekend gemaakt.
.
Voor Klooien met kinderboeken heeft de bibliotheek gebruikgemaakt van templates en aanwijzingen van SPOENK Biebdynamiek 0-100 van Probiblio met speciale dank aan de bibliotheken Heiloo, Bollenstreek en IJmond-Noord.