Zwartewaterland start samen met bibliotheek en GGD het programma BOEKen(ge)ZIN

In januari 2020 start de gemeente Zwartewaterland in samenwerking met de bibliotheek en de GGD IJsselland het programma BOEKen(ge)ZIN. Het programma is ontwikkeld voor ouders met jonge kinderen in de leeftijd van 0 tot 3 jaar, die worden uitgenodigd om in vaste groepen met andere ouders te praten over wat er wel of niet goed gaat bij het opvoeden en opgroeien van kinderen. Alle Zwartewaterlandse ouders van een eerste kind worden via het consultatiebureau uitgenodigd.

Het programma BOEKen(ge)ZIN komt voort uit het gemeentelijk onderwijskansenbeleid ‘Gelijke kansen voor ieder kind’. Verantwoordelijk wethouder Maarten Slingerland zegt daarover: ‘Ieder kind in Zwartewaterland moet met gelijke kansen de onderwijsloopbaan kunnen doorlopen. Belangrijk thema in het Onderwijskansenbeleid is het voorkomen van onderwijs- en ontwikkelingsachterstanden bij jonge kinderen. Bij BOEKen(ge)ZIN leer je hoe je deze ontwikkeling spelenderwijs kunt stimuleren. Bijvoorbeeld met voorlezen. Maar het is ook gewoon een leuke activiteit waar ouders met elkaar in contact komen en tips kunnen uitwisselen.’

In het kader van het programma praten ouders in vaste groepen over wat er wel of niet goed gaat bij het opvoeden en opgroeien van kinderen en krijgen ze tips en adviezen aangereikt. Dat kunnen tips en adviezen van andere ouders zijn of van de jeugdverpleegkundige die de groepsbijeenkomst leidt. De groep komt in de periode van 0 tot 3 jaar zes keer samen. Iedere keer staat er een ander thema centraal. Thema’s zijn gericht op contact met het kind, het stimuleren van de taalvaardigheid, het spelenderwijs opvoeden en timemanagement.

Na iedere bijeenkomst krijgen de deelnemers een prentenboek mee naar huis. ‘Omdat het zo belangrijk is om dagelijks te lezen, ook al is het kind nog heel klein. Door veel te lezen helpen ouders kinderen met het opbouwen van een grote woordenschat. Die woordenschat hebben ze nodig om straks goed te presteren op de basisschool,’ aldus de gemeente Zwartewaterland in een persbericht. In het prentenboek dat de deelnemers meekrijgen zit ook een boekenlegger. Hier staan tips en adviezen in die het lezen thuis extra leuk maken.

Harmke Smit van Bibliotheek Zwartewaterland licht desgevraagd toe dat van de zes bijeenkomsten er twee verzorgd zullen worden door de bibliotheek. Tijdens deze bijeenkomsten zal specifiek aandacht besteed worden aan taal en (voor)lezen en aan de rol die ouders daarbij kunnen spelen. Verder is de bibliotheek verantwoordelijk voor de keuze van de prentenboeken die de ouders na elke bijeenkomst mee naar huis krijgen en voor de informatie op de boekenleggers. Het idee voor het project is gebaseerd op het programma Boekenbas, dat tot het najaar van 2017 in Staphorst liep, maar volgens Smit is de opzet zoals gekozen in Zwartewaterland, met een geïntegreerd programma vanuit een nauwe samenwerking tussen gemeente, GGD en bibliotheek, waarschijnlijk vrij uniek voor Nederland.

De gemeente stelt vooralsnog voor drie jaar financiering beschikbaar voor het programma.

De Bibliotheek Zwartewaterland heeft in de gemeente Zwartewaterland (circa 22.000 inwoners) vestigingen in de kernen Genemuiden, Hasselt en Zwartsluis.