Bibliotheekblad 8-2024 (digitale editie) is verschenen

De abonnees hebben het oktobernummer van Bibliotheekblad (8-2024) vandaag in hun postvak ontvangen. Nog geen abonnement? Dat sluit je HIER makkelijk af. Hieronder lees je de inhoud van het nummer.

6 Collega
In een vorig leven werkte Pleun Wikkers in de wereld van horeca en catering. Vorig jaar koos ze voor iets totaal anders: een baan als coördinator backoffice en medewerker advies & programmering in het bibliotheekwezen.

7 Imagocampagne moet beeld verbreden
Afgelopen augustus werd een imagocampagne gelanceerd, die moet helpen om de groei van vier miljoen leden naar acht miljoen verbonden gebruikers te bewerkstelligen.

8 Stadsdeelbibliotheek nieuwe stijl
In de Eindhovense “bibliotopen” kunnen mensen werken aan hun persoonlijke ontwikkeling, nieuwe dingen ontdekken en verrassende ontmoetingen hebben.

9 Marjolein Hordijk wordt ZZP’er
Vijftien jaar lang was Marjolein Hordijk een van de drijvende krachten achter bibliotheekinnovatie. Deze zomer verruilde ze de Bibliotheek Gelderland-Zuid voor een nieuw bestaan als zzp’er. Vanwaar die stap?

10 Leesclubs in Nederland (Deel II)
Wat er onder de vlag van bibliotheken allemaal te beleven én te lezen valt, vertellen enthousiaste leesclub(bege)leiders in deel II van dit drieluik.

11 Stripmaker des Vaderlands
Jan Vriends is de derde Stripmaker des Vaderlands. Onder het motto ‘Strips, een serieuze zaak!’ brengt hij van 2024 tot en met 2026 zijn vak onder de aandacht van een zo groot mogelijk publiek.

12 De grote BiebBoys Zomerchallenge
De BiebBoys daagden alle leerlingen van groep 5 t/m 8 uit om tijdens de zomervakantie met boeken en lezen bezig te zijn.

14 Dokter in de Zaal
Bibliotheken zoeken steeds vaker de samenwerking met andere organisaties. In dit artikel de samenwerking tussen het Wilhelmina Ziekenhuis Assen en De Nieuwe Kolk.

15 Hebban in de Klas
Al tijdens haar opleiding tot docent bedacht Emma Kustermans om het populaire leesplatform Hebban in te zetten om leerlingen elkaar op de hoogte te laten brengen van hun leesgedrag.

16 Heel Nederland Leest 2024

Heel Nederland Leest draait dit jaar om Joe Speedboot. Voor Tommy Wieringa is het een hernieuwde kennismaking met de roman, waarmee hij in 2005 doorbrak naar het grote publiek.

17 De bieb als motor van emancipatie
De onlangs afgestudeerde historicus Vera Mannien onderzocht voor haar masterscriptie de emancipatoire rol van de Gemeenschappelijke Openbare Bibliotheek Nijmegen.

19 Bijzondere bibliotheken
De bibliotheek van het Centraal Museum begon als een verzameling handbibliotheken van museumdirecteuren en wetenschappelijk medewerkers. Vandaag de dag staan er ruim 50.000 publicaties.

20 Management
Jan Hoogenberg had als klein jongetje al de wens om een eigen bibliotheek te hebben. Na enkele omzwervingen heeft hij die droom nu waargemaakt als directeur van de Bibliotheek Enschede.

21 Onderzoek
In september werden de resultaten van de jaarlijkse Gegevenslevering Wsob gepubliceerd. Naast bekende statistieken, bevatte de vragenlijst dit jaar ook enkele nieuwe vragen.

22 BiebLab Groningen
Via YouTube (met bijna 5.000 abonnees) en TikTok bereikt het Groningse BiebLab maandelijks duizenden tieners, en dat blijft niet beperkt tot binnen de provinciegrenzen alléén.

23 Topstukken
In de Nederlands-Indische roman Schuim van goud uit 1934 valt een Indo-Europees schoolmeisje voor een inlandse tuinjongen. Dat vond men in die tijd schandalig…

24 Column
Jamea Kofi schrijft samen met Rianne van Melik overhun onderzoek naar openbare bibliotheken als sociale infrastructuur.

25 Solidair ticketsysteem in Genk
De bibliotheek van de Vlaamse stad Genk voerde in 2023 een solidair prijssysteem in. Deelnemers aan culturele activiteiten, die de bibliotheek organiseert, mogen zelf kiezen welk tarief ze betalen.