In Bibliotheekblad nr 4

Bibliotheekblad Schrijfwedstrijd
Dit jaar zal voor het eerst de Bibliotheekblad Schrijfwedstrijd gehouden worden. Een unieke mogelijkheid om de bibliotheken extra in het zonnetje te zetten, maar bovenal is deze wedstrijd in het leven geroepen voor de klanten van de bibliotheek.

Collega
In 2017 maakte Robbe Wieles de overstap van een commercieel ontwerpbureau naar Bibliotheek Den Haag. ‘Hier staat niet de verkoop voorop, maar onze zichtbaarheid. We moeten gericht méér aandacht vragen voor al onze activiteiten.’ Ben je vormgever bij een bibliotheek en heb je interesse in creatieve, intercollegiale uitwisseling? Robbe Wieles wil graag een keer brainstormen: robbe.wieles@denhaag.nl

Aanmelding Beste Bibliotheek geopend
De verkiezing van de Beste Bibliotheek van Nederland 2022 gaat weer van start. Tot en met 1 juni kunt u uw eigen of een andere openbare bibliotheek voordragen voor deze prestigieuze award.

NBD Biblion reageert in webinar op kritiek
Kan een computer net zo goed een tekst schrijven over een boek als een mens? NBD Biblion gelooft van wel. De stichting zet vol in op automatisch metadateren. Dat betekent echter wel dat alle zevenhonderd recensenten worden ontslagen.

Wikimedia-diensten inzetten in bibliotheken
De openbare bibliotheek is dé plek voor breed beschikbare, vrij toegankelijke en betrouwbare kennis. Waar op het internet vinden we een digitaal equivalent? Precies: bij Wikipedia. Daarom slaan moederorganisatie Wikimedia en bibliotheken maar al te graag de handen ineen.

Een kijkje bij onze oosterburen (deel III)
De centrale bibliotheek van Keulen gaat op de schop. Over vier jaar moet de klus geklaard zijn. Wat zijn de ideeën achter de renovatie en hoe vernieuwend is het gekozen concept?

Jos Debeij verlaat het bibliotheekvak
Na bijna een halve eeuw verruilt Jos Debeij het bibliotheekvak voor een welverdiend pensioen.

Bijzondere bibliotheken
Het Vredespaleis is een markant en bekend gebouw in Den Haag. Minder bekend is dat dit symbool van ‘Vrede door Recht’ een eigen bibliotheek heeft.

Het Nationale Bibliotheekcongres
Het congres vond dit jaar niet op één dag plaats, maar was verspreid over drie dagen en op locaties door het hele land. Daar gingen bibliotheekprofessionals aan de slag met digitaal burgerschap.

Biebactiviteit
Begin 2020 deden Evi Savelkouls en Irma van der Meij van Noord Oost Brabantse Bibliotheken een oproep voor de start van een jongerenpanel. Inmiddels draait er een actief team van jongeren.

Etalagewedstrijd
Probiblio organiseerde voor de derde keer een ‘etalagewedstrijd’.

Geruisloos verdwenen uit de bibliotheekgeschiedenis
Bibliotheekmedewerkers die aan het begin van de Tweede Wereldoorlog hun baan verloren, louter en alleen omdat zij Joods bloed door de aderen hadden stromen. Mark Deckers vindt dat zij allen een hommage verdienen. In zijn boek komen zij, alle elf, weer even tot leven.

Het indrukwekkende verhaal van Dora Belinfante
Dora Belinfante overleefde een flink aantal kampen. Meerdere malen kroop ze door het oog van de naald en ontsnapte ze aan transport naar een vernietigingskamp. Na de oorlog werkte ze decennialang voor de Koninklijke Bibliotheek.

Hotel de Wereld geeft de vrijheid door
Symbolen van vrijheid en democratie, dat is een van de overeenkomsten tussen de bibliotheek en het Wageningse Hotel de Wereld. Horecaondernemer Hans Hooft kent beide van binnenuit, want sinds zijn vertrek bij Cubiss is hij de manager van dit legendarische hotel.

Management
Sinds zij de keuze maakte voor het bibliotheekvak, is Miranda van Ooijen, directeur Bibliotheek Barneveld, onder de indruk van de maatschappelijke kracht van de bibliotheek.