Mireille Boetje nieuwe directeur-bestuurder van Bibliotheek Waterland

Met ingang van 1 juli 2024 is Mireille Boetje de nieuwe directeur-bestuurder van Bibliotheek Waterland. De Raad van Toezicht heeft haar benoemd als opvolger van Norbert van Halderen, die met pensioen gaat. Mireille Boetje gaat leiding geven aan de bibliotheekorganisatie voor de gemeenten Purmerend, Edam-Volendam, Landsmeer en Waterland.

Mireille Boetje brengt brede ervaring mee uit zowel het onderwijs als de bibliotheekwereld en neemt daarnaast kennis mee van digitale geletterdheid. Deze expertise gaat zij inzetten om Bibliotheek Waterland niet alleen een plek van boeken en informatie te laten zijn, maar ook een centrum voor digitale vaardigheid en innovatie. De afgelopen jaren was Mireille Boetje directeur van FutureNL en directeur-bestuurder bij Klaarr.

Mireille Boetje over haar nieuwe functie: “Mijn focus ligt op het verder bouwen aan de maatschappelijke bibliotheek. Dit houdt in dat we ons nog meer zullen inzetten voor sociale inclusie, educatie en het bevorderen van een levenslange liefde voor lezen en leren. Ik geloof sterk in de kracht van de bibliotheek als ontmoetingsplek en kenniscentrum, waar iedereen zich welkom en geïnspireerd kan voelen. Ik kijk ernaar uit om samen met de collega’s, gemeenten, partners, leden en bezoekers deze ambities waar te maken. Samen kunnen we ervoor zorgen dat Bibliotheek Waterland blijft groeien en bloeien als een dynamische en inspirerende plek voor iedereen.”

Karin Kuik, voorzitter Raad van Toezicht van Bibliotheek Waterland: “De RvT heeft er alle vertrouwen in dat Mireille Boetje voortvarend aan de slag gaat met de voorliggende uitdagingen van de maatschappelijke bibliotheek. Hierbij gaat zij oog hebben voor nieuwe kansen en innovaties, maar tegelijkertijd ook de haalbaarheid met de beschikbare mensen en middelen in de gaten houden. Wij zien Boetje als verbinder die dat samen gaat doen met haar team, de vier gemeenten en de culturele, educatieve en maatschappelijke partners in het werkgebied. Een pluspunt is dat zij de regio Waterland al goed kent vanuit een vorige functie.”

Norbert van Halderen was sinds 2020 directeur-bestuurder van Bibliotheek Waterland. Hij neemt afscheid vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. De Raad van Toezicht dankt hem voor zijn inzet in de afgelopen jaren en voor de bereikte resultaten om de Bibliotheek te profileren als huiskamer van de samenleving. Een belangrijke stap was dat de vier bibliotheekvestigingen in de gemeente Waterland na acht jaar weer onderdeel werden van de organisatie. Verder werden onder leiding van Norbert van Halderen onder meer OntdekLabs opgezet waar nieuwsgierige en creatieve kinderen kunnen kennismaken met techniek. De nieuwe directeur-bestuurder Mireille Boetje gaat voortbouwen op de koers die onder van Halderen is ingezet.