Oproep Stadkamer levert ruim 50 kunstwerken op over Zwolle in coronatijd

Op 3 april deed Stadkamer Zwolle de oproep aan alle Zwolse professionele kunstenaars een stilleven te maken dat is geïnspireerd op het stille leven van nu. Het leverde kunstwerken op van 53 kunstenaars die daarmee uiting willen geven aan de ‘coronatijd’ in Zwolle. Hieruit heeft een jury er twintig geselecteerd die werden beloond met een prijs van 250 euro. De werken zijn nu nog online te vinden op de website van Stadkamer en op haar socialmediakanalen. Later in het jaar vindt mogelijk een expositie plaats.

De oproep was georganiseerd door Stadkamer in samenwerking met de gemeente Zwolle. Uit de ruim vijftig inzendingen heeft een jury, bestaande uit Wilhelm Weitkamp, directeur ArtEZ Academie voor Art & Design, Karin Netten, directeur Kasko en Astrid Vrolijk-de Mooy, directeur Stadkamer, de twintig origineelste, meest inspirerende en/of troostrijke werken gekozen, die werden beloond met een prijs van 250 euro. ‘Daarmee konden we de Zwolse kunstenaars toch een beetje helpen in een tijd waarin er zo weinig opdrachten voor hen zijn,’ aldus Stadkamerdirecteur Astrid Vrolijk-de Mooij.

Stadkamer Zwolle spreekt in een persbericht over een fascinerende verzameling werken die een beeld geven van Zwolle in coronatijd. Vrolijk-de Mooij: ‘We waren onder de indruk van de grote diversiteit. Er waren zoveel totaal uiteenlopende disciplines: klassiek geschilderde stillevens, fotografie en gedichten, maar ook performances, multimediale projecten, muziek en street art. We hebben werken geselecteerd die wat ons betrof troost bieden of die heel treffend de huidige situatie verbeelden. Daarbij speelden originaliteit en de technische uitvoering van het kunstwerk een belangrijke rol.’

De twintig winnende werken zijn te bekijken op de website van Stadkamer Zwolle. Het is de bedoeling een expositie met alle 53 ingediende werken te organiseren zodra dat weer kan. Vrolijk-de Mooij: ‘Door het grote aantal deelnemers is er een fascinerend beeld ontstaan van Zwolle in coronatijd door de ogen van kunstenaars. Samen vormen de kunstwerken een uniek tijdsbeeld, waarin de kracht van kunst, ook in tijden van crisis, duidelijk voelbaar is.’