Winnaar IFLA/Systematic Public Library of the Year Award: Barcelona

(Video onder bericht)

‘De Biblioteca Gabriel García Márquez in Barcelona werd uitgeroepen tot Openbare Bibliotheek van het Jaar 2023 tijdens de 88e IFLA World Library and Information Conference, die momenteel plaatsvindt in Rotterdam.

De Biblioteca Gabriel García Márquez in Barcelona valt op door zijn uitzonderlijke kenmerken en de bijdrage die het heeft geleverd aan de lokale gemeenschap. De bibliotheek, vernoemd naar de beroemde Nobelprijswinnaar voor de literatuur, Gabriel García Márquez, belichaamt ‘de geest van interactie met de omgeving en de lokale cultuur’, aldus de jury.

In samenwerking met het Deense softwarebedrijf Systematic reikt de International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) jaarlijks de prijs voor de Openbare Bibliotheek van het Jaar uit, samen met 5.000 dollar aan prijzengeld, aan de winnende inzending. Dit jaar namen 16 bibliotheken uit 11 verschillende landen deel aan de wedstrijd. De andere finalisten waren de Parramatta Library bij PHIVE in Australië, de Shanghai Library East in China en de Janez Vajkard Valvasor-bibliotheek in Slovenië.

De Biblioteca Gabriel García Márquez, ontworpen door Suma Arquitectura, lijkt op een stapel open boeken met gevouwen pagina’s. De vorm wordt geaccentueerd door een dichte structuur van houten panelen die voor unieke verlichting zorgen en tegelijkertijd het karakter van de bibliotheek bepalen. De plattegrond van de bibliotheek is intelligent ontworpen, waardoor verschillende ruimtes worden gecreëerd die tegemoetkomen aan verschillende behoeften van de bezoekers en de te organiseren activiteiten. Van de agora en het ideeënforum op de begane grond tot het leeshuis op de bovenverdieping: elke ruimte is zorgvuldig vormgegeven om bezoekers een warme en gastvrije omgeving te bieden.

De belangrijkste focus van de bibliotheek ligt op leren en sociale verbinding. Daartoe biedt het workshops over creativiteit, talen en digitale geletterdheid. Met haar unieke faciliteiten, waaronder een auditorium, radiostudio, kookworkshop en een ‘zintuiglijke ruimte’ voor kinderen en jongeren, komt de bibliotheek tegemoet aan een breed scala aan interesses en wensen.

In lijn met de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de VN en de Global Vision van IFLA belichaamt de Biblioteca Gabriel García Márquez een holistische benadering van duurzaamheid, gemeenschapsbetrokkenheid en kennisempowerment. Door zijn ontwerp, programmering en toewijding aan ecologische en sociale verantwoordelijkheid dient het als een baken van inspiratie voor bibliotheken over de hele wereld.