Bibliotheken weer dicht vanwege corona

Als gevolg van de op 3 november aangekondigde aanscherping van de coronamaatregelen zullen ook de bibliotheken vanavond weer dichtgaan voor de duur van twee weken. Verschillende bibliotheken melden een grote toestroom van mensen die nog snel een voorraadje boeken komen inslaan.

Tot de tijdelijke maatregelen ter verzwaring van de gedeeltelijke lockdown die premier Rutte op 3 november aankondigde behoort, naast sluiting van onder andere musea, theaters, bioscopen, pretparken, dierenparken en zwembaden, ook het dichtgaan van bibliotheken. De sluiting van deze publiek toegankelijke locaties dient in te gaan op 4 november om 22.00 uur en loopt door tot en met 18 november. Vanaf 19 november is er vervolgens weer sprake van een terugkeer naar de gedeeltelijke lockdown van 14 oktober. Medio december beoordeelt het kabinet wat er voor de periode daarna mogelijk is.

De Vereniging van Openbare Bibliotheken (VOB) heeft met het ministerie van OCW afgestemd wat gegeven de aangescherpte maatregelen al dan niet mogelijk blijft. De VOB noemt in dit verband:

• Afhalen en bezorgen van materialen blijft toegestaan. Er worden geen specifieke eisen gesteld aan het proces dat de bibliotheek daarvoor inricht.
  • Natuurlijk blijven de algemene richtlijnen van kracht;
  • De medewerkers die nodig zijn om de afhaalbibliotheek en de digitale dienstverlening mogelijk te maken, kunnen in de bibliotheek werken, natuurlijk ook conform de algemene richtlijnen;
  • Ontvangst van bezoekers (ongeacht hun leeftijd) voor activiteiten in de bibliotheek is niet toegestaan, ook niet voor kleinschalige activiteiten zoals spreekuren;
  • Activiteiten op scholen vallen onder de verantwoordelijkheid van de school; hier zijn de schoolprotocollen van toepassing.

Verschillende bibliotheken maken melding van een grote toestroom van leden die nog snel even boeken komen ‘hamsteren’ voordat ze vanavond de deuren weer moeten sluiten. Zo rapporteren bibliotheken in onder andere Leeuwarden, Drachten, Made, Haarlem en Hoogeveen lange rijen wachtenden die nog snel wat leesvoer in komen slaan. Ook elders in het land, bijvoorbeeld in Twente, leidt de aangekondigde tijdelijke sluiting tot grote drukte bij de bibliotheek. René Siteur, directeur van Bibliotheek Hengelo, naar aanleiding daarvan in Tubantia: ‘Veel mensen halen nog snel een nieuwe voorraad boeken. Ik kan er niets aan doen, maar als bibliotheekman geeft me dat toch ook een goed gevoel. Als ons bestaansrecht ooit is aangetoond, dan is het nu wel.’

Ook tijdens de eerste coronagolf in maart en april moesten de bibliotheken dicht. De gedwongen sluiting kwam toen meer als een verrassing, maar toch slaagden veel bibliotheken er in korte tijd in om ondanks het dichtgaan van de fysieke vestigingen met alternatieve vormen van dienstverlening te komen, onder andere met een digitaal aanbod en bezorg-  en afhaaldiensten.

Veel bibliotheken melden dit keer goed voorbereid te zijn en ook nu snel weer bezorg- en afhaaldiensten op te zullen zetten voor hun leden.

Foto: Pexels, cottonbro