Podcast Hongerige Wolf: Overleven bioscopen en bibliotheken de coronamaatregelen?

Het Dagblad van het Noorden besteedde op 21 november 2020 in zijn tweewekelijkse podcast Hongerige Wolf aandacht aan de gevolgen van de coronamaatregelen voor de bioscopen en bibliotheken. Vanaf circa minuut 5 vertelt Dirk Nijdam, directeur Forum Groningen, hoe de Groningers de bibliotheek missen als ontmoetingsplek, geeft Ina Weggemans van DNK Assen uitleg over de Bieb-drive, en lucht Nicole Stiekema van Bibliotheek Emmen haar hart: ‘Waar mensen niet bij stil staan, is dat er veel mensen zijn die geen toegang hebben tot internet of niet goed weten hoe ze informatie moeten vinden. Die kunnen nergens naar toe. Het is wrang dat bibliotheken vanuit de overheid worden gevraagd ondersteuning te bieden bij de informatieverstrekking over verschillende overheidsdiensten, zoals in het geval van mensen die vragen hebben over de coronamelder-app, of rondom de donorregistratie, terwijl diezelfde bibliotheken tegelijkertijd in het kader van de coronamaatregelen merken dat het belang van hun maatschappelijke dienstverlening niet onderkend wordt. Het enige wat ze dan nog mogen is een afhaal- of bezorgservice voor boeken optuigen. Dat is niet datgene waarom we zo broodnodig open moeten blijven, de noodzaak zit ‘m juist in onze maatschappelijke dienstverlening,’ aldus Stiekema. Dirk Nijdam van Forum Groningen pleit voor een meer regionale aanpak van de coronacrisis: wat passend is voor West-Nederland hoeft dat niet voor het Noorden te zijn. De coronacrisis zal volgens Nijdam voor Forum ongeveer een miljoen euro aan gederfde inkomsten per jaar betekenen.