IFLA selecteert Kazachstan als gastland voor het World Library and Information Congress (WLIC) 2025

De International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) heeft Kazachstan geselecteerd als gastland voor het World Library and Information Congress 2025 van 18 tot en met 22 augustus 2025. Het congres wordt gehouden in de hoofdstad Astana.

‘Dit is de allereerste editie van IFLA’s belangrijkste evenement dat in Centraal-Azië wordt gehouden. Het onderstreept de rol van IFLA in de ontwikkeling van het internationale bibliotheekveld. De bijeenkomst in Astana biedt collega’s een uitzonderlijke kans om kennis te maken en te leren in een unieke regio in de wereld met een rijke culturele geschiedenis’, aldus de IFLA.

Vicki McDonald, voorzitter van IFLA: “Door een succesvolle WLIC te organiseren, willen we het professionele niveau van lokale bibliothecarissen verbeteren en de manier waarop het bibliotheekberoep in de maatschappij wordt gezien. We willen de bibliotheek- en informatieprofessionals in Kazachstan en Centraal-Azië samenbrengen en onze deelname aan het internationale landschap versterken. En natuurlijk kunnen buitenlandse deelnemers meer leren over de fascinerende geschiedenis, culturele tradities en politiek van onze regio. Een warm welkom wacht.”

Gulzhan Irzhanova , voorzitter van de Vereniging van Universitaire Bibliotheken van de Republiek Kazachstan: ‘“We weten dat de bibliotheekwereld naar IFLA kijkt om de ruimte te bieden om samen te komen in alle sectoren en gebieden van ons beroep, en te vieren wat we delen. De IFLA Governing Board waardeerde het werk van onze collega’s in Kazachstan om hun bod voor te bereiden, en hun ambitie voor zowel het congres als de erfenis ervan in het land en de regio.”

Mensenrechten
De keuze voor Kazachstan mag opmerkelijk genoemd worden. Het land staat niet bekend om de goede naleving van de mensenrechten. Uit een rapport van Human Right Watch uit 2024:

Autoriteiten in Kazachstan hebben in 2023 niet op zinvolle wijze de aanhoudende mensenrechtenschendingen aangepakt of verantwoording afgelegd voor eerdere misstanden. Twee jaar nadat grootschalige anti-regeringsprotesten Kazachstan in januari 2022 opschudden, zijn er maar weinig ambtenaren ter verantwoording geroepen voor hun aandeel in het disproportionele gebruik van geweld tegen demonstranten, willekeurige arrestaties en gevangennemingen, en marteling en mishandeling van gevangenen.

Gewelddadige aanvallen op journalisten namen begin 2023 toe en autoriteiten bleven doorgaan met het gebruiken van te brede strafrechtelijke aanklachten tegen critici en activisten van de overheid. Zware beperkingen in de wet en praktijk van het recht op vreedzaam protest en vrijheid van meningsuiting en godsdienst bleven bestaan. Nieuwe wetgeving ter versterking van de bescherming van vrouwen schoot tekort in het criminaliseren van huiselijk geweld als een op zichzelf staand vergrijp.

Op 19 maart werden er in Kazachstan parlementsverkiezingen gehouden die niet voldeden aan de democratische normen. De verkiezingswaarnemingsmissie van het Bureau voor Democratische Instellingen en Mensenrechten (ODIHR) van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE) merkte op dat Kazachstan wetswijzigingen had aangenomen die leidden tot meer concurrentie , maar dat er “aanzienlijke procedurele onregelmatigheden werden waargenomen.” Oppositiegroepen bleven te maken krijgen met ernstige obstakels bij de registratie.

Het recht op vreedzame vergadering blijft zwaar beperkt en gecontroleerd. Mensen die vreedzaam proberen te protesteren, worden vastgehouden, beboet of krijgen korte gevangenisstraffen.

Debacle in 2024
De IFLA heeft een roerige periode achter de rug. Tijdens het congres in Rotterdam in 2023 brak een storm van kritiek los toen de keuze voor het gastland voor 2024, Dubai, bekend gemaakt werd. De Zweedse vakbond voor bibliothecarissen zegde zelfs het IFLA lidmaatschap op. Uiteindelijk werd er in 2024 helemaal geen congres gehouden omdat Dubai zich terugtrok.
Al eerder lag de IFLA zwaar onder vuur door intern geruzie en intimidatie.

Meer informatie over 2025
De komende maanden en tijdens de IFLA Information Futures Summit in Brisbane van 30 september tot en met 3 oktober 2024 zal de IFLA meer vertellen over de plannen voor WLIC 2025. Ook is het mogelijk om je aan te melden voor de nieuwsbrief.