Bibliotheken weer dicht vanwege corona; wel afhaalservice

Als gevolg van de op 14 december door premier Rutte afgekondigde coronamaatregelen zijn alle bibliotheken voor de derde keer dit jaar genoodzaakt hun deuren te sluiten. Het aanbieden van afhaaldiensten blijft wel nog mogelijk. Ook zijn er mogelijkheden om in beperkte mate nog activiteiten voor kwetsbare groepen aan te bieden, zoals georganiseerde en besloten huiswerkbegeleiding

Tijdens de ‘intelligente’ lockdown van half maart tot en met half mei gingen de bibliotheken voor het eerst vanwege corona dicht . De gedwongen sluiting kwam toen nog meer als een verrassing, maar toch slaagden veel bibliotheken er in korte tijd in om ondanks het dichtgaan van de fysieke vestigingen met alternatieve vormen van dienstverlening te komen, onder andere met een digitaal aanbod en bezorg-  en afhaaldiensten. Ook tijdens de tweede ‘gedeeltelijke’ lockdown in november moesten de bibliotheken weer dicht. Veel bibliotheken meldden toen goed voorbereid te zijn en hadden vrij snel weer bezorg- en afhaaldiensten georganiseerd voor hun leden. Verschillende bibliotheken maakten melding van een grote toestroom van leden die nog snel even boeken kwamen ‘hamsteren’ voordat ze de deuren weer voor twee weken moesten sluiten.

Via een door Jesse Klaver ingediende motie verzocht de Tweede Kamer de regering in november een lichte versoepeling van de maatregelen toe te staan, in dier voege dat het mogelijk werd om voor kwetsbare groepen activiteiten aan te bieden, zoals georganiseerde en besloten huiswerkbegeleiding.

Ook voorafgaand aan deze derde ‘strenge’ lockdown, die tot en met dinsdag 19 januari 2021 zal duren, maakten enkele bibliotheken weer melding van een grote toestroom aan leden die nog snel even een voorraad boeken kwamen inslaan.

De komende weken mogen bibliotheken nog wel open blijven voor het afhalen en brengen van gereserveerde boeken en – net als tijdens de lockdown van half november – voor activiteiten voor kwetsbare groepen zoals georganiseerde en besloten huiswerkbegeleiding, zo meldt de overheid. De Vereniging van Openbare Bibliotheken (VOB) voegt daar aan toe: ‘Een afhaalbibliotheek is dus toegestaan. Voor de wijze waarop die kan worden ingericht, verwijzen we naar de afspraken die bibliotheken daar in het recente verleden over hebben gemaakt met hun veiligheidsregio.’ Wat er precies aan activiteiten voor kwetsbare groepen per bibliotheek mogelijk is, is niet omschreven, aangezien er grote lokale verschillen zijn, aldus de VOB, die stelt dat hierover overleg met de eigen veiligheidsregio noodzakelijk is. Bezoekers zijn verplicht een mondkapje te dragen, zowel daar waar ze komen om materialen af te halen of terug te brengen als daar waar de kwetsbare groepen ontvangen worden.